Aan de obligatie-houders, dus investeerders.
Dat zijn heel veel nederlanders maar niet per se, ze kunnen overal vandaan komen. Wie ze hebben wil en geld heeft en het een goede investering vindt, die koopt ze.

Het maakt ook niet uit, want betalen zal de staat echt willen. Als daar ook maar een spoortje twijfel aan zou zijn, dan schiet de te betalen rente omhoog (daarom is het voor slecht bekend staande landen ook veel duurder om te lenen). Of je kunt ze helemaal niet meer plaatsen en zit je zonder geld.

Dus worden ze 'doorgerold'. Om aflopende obligaties te kunnen aflossen worden er nieuwe geplaatst. Dus is de hoogte van de dan geldende rente heel erg belangrijk. Hoe beter de staat betaald, hoe goedkoper het voor ons allen is. Net als met prive schulden dus:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De schuld van de staat (Staatsschuld) is vooral gefinancieerd dmv obligaties, welke op de vrije markt te koop zijn. Het is dus lastig te zeggen wie specifiek allemaal nog geld krijgen van de overheid.