Ik Koningin Beatrix gevraagd een hoofddoek te dragen, of heeft ze dit uit zich zelf zo gedaan? Mag men zoiets wel vragen aan een Koningin?

Op staatsbezoek in de Verenigde Arabisch Emiraten had Koningin Beatrix bij een bezoek aan een moskee in Abu Dhabi een hoofddoek over haar hoed.

Ik vraag mij af, is dit iets wat ze uit zich zelf vooraf al bedacht heeft, of is haar expliciet gevraagd een hoofddoek te dragen?

Mag je zoiets uberhaupt vragen aan een Koningin? En als ze weigert, mag haar dan de toegang worden ontzegd tot de moskee?

Toegevoegd na 48 seconden:
titel ik=is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt een aantal vragen:

Of de Koningin dit zelf bedacht heeft, dat heeft de RVD niet medegedeeld en kan dus ook niet zomaar beantwoord worden. Echter, gezien de houding van de Koningin ten opzichte van bijvoorbeeld de PVV tijdens de Kersttoespraak en de verkapte kritiek op hen, neem ik aan dat de Koningin er geen moeite mee heeft om de hoofddoek te dragen. Het zou natuurlijk gevraagd kunnen zijn. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het expliciet gevraagd is, hoogstens gevraagd.

Vragen mag altijd aan de Koningin, het staat haar en ieder vrij om te weigeren. Toch zou het vreemd zijn dat als je ergens te gast bent dat je het verzoek van je gastheer of -vrouw afslaat.

Als laatste vraag je of haar de toegang geweigerd mag worden. Dat ligt aan het gebruik. Zo geef ik soms rondleidingen in verschillende moskeeën en daar dragen vrouwen geen hoofddoek. Als ik weet dat de rondleiding tijdens gebedstijd is, dan vraag ik wel of de vrouwen een hoofdbedekking willen meenemen. Zouden ze dat weigeren, dan zorg ik dat we in een andere ruimte zijn tijdens het gebed.

Een moskee is op zich geen heilige plek. De profeet Mohammed (zvmh) heeft gezegd dat de hele wereld een plek van gebed kan zijn. Op het moment dat de gebedstijd aanbreekt, kan een moslim (bijna) overal bidden. Enig respect is echter wel op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Daar heb ik eigenlijk geen idee over. maar ik denk wel dat ze het puur deed, om te laten zien dat ze respect toont voor het land/cultuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hare majesteit kent de omgangsregels ook voor de moskee (anders wordt het haar wel medegedeeld door de RVD), zij wist dus vooraf dat ze een hoofddoek moest dragen als ze de moskee wilde bezoeken.

Daar hare majesteit te gast is in de Verenigde Arabische Emiraten is het niet meer dan normaal dat de gast zich houdt aan de regels die de gastheer heeft, indien hare majesteit de regels zou overtreden en toch zonder hoofddoek de moskee zou betreden schoffeert ze de gastheer en dat zou aardig wat diplomatieke problemen op kunnen leveren.

Vergeet niet dat wij hier in Nederland ook een aantal huisregels hebben en als we die overtreden worden we ook buiten gezet, ik begrijp dus de ophef niet die er gemaakt wordt omdat onze koningin haar respect toont aan de gastheer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Onze koningin kent haar wormen en maden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die heeft ze nog mee gekregen van bak ellende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo gaat ze ook vaak op zoek naar wormen in naarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk dat veel mensen iets kunnen leren van het respect dat zij toont, dikke plus
de koningin past zich aan aan de cultuur van het land dat ze bezoekt.. en uit respect draagt ze de hoofddoek net als iedere vrouw in dat land...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij moskeebezoek draagt de vrouw een hoofddoek.
Of je nou moslima, toerist of koningin bent, je hebt het hoofd bedekt.

Het zal onze koningin absoluut niet expliciet gevraagd zijn; de koningin weet zelf heel goed dat zij bij moskeebezoek een hoofddoek dient te dragen.

Zonder hoofddoek zou haar de toegang geweigerd zijn, en terecht.
Bij moskeebezoek mag men altijd verwachten dat bezoekers respect tonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je wel eens in de Verenigde Arabisch Emiraten, izmo?
Daar hoef je het echt niet in je hoofd te halen om zonder hoofddoek een moskee binnen te treden.
Dat gaat daar wel wat anders dan in sommige Nederlandse moskees.
Vandaar de gespaste hoofdbedekking van onze vorstin. Ik vind het overigens respectloos om zonder hoofdbedekking een moskee binnen te gaan, of die moskee nou in Nederland staat of ergens anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Buiten dat, wij Nederlanders willen dat "Nieuwe Nederlanders" zich aanpassen aan ons, nu deed de Koningin dat daar, en persoonlijk kan ik daar respect voor hebben zolang ze het maar niet lekker vond zitten en het nu ons gaat aanraden, gelukkig is dat laatste niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@izmo, Dat zijn vooral de ''Nederlandse'' Moskeen. Ik heb nog nooit een moskee gezien waarbij een vrouw zonder hoofddoek naar binnen gaat. Behalve in Nederland, als scholen kennismaken met de Islam. Maar, skusme heeft gelijk. +
Dat deed de koningin uit respect
Want in sommige landen is het zo dat alle vrouwen een hoofddoek dragen, dus daarom deed ze dat; en je mag de koningin in principe alles vragen(als het een normale vraag is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze koningin is een soort van account manager. Ze probeert de handels betrekkingen tussen ons en de UAE te vergroten. Als je een autoverkoper het dilemma voorlegt dat je alleen de auto koopt als hij zich in een zwembroek vertoont. Zal hij dit, als het een goeie verkoper is, vast overwegen. Het zogenaamde respect is dus een handige tool. Welke de koningin goed gebruikt. Ik persoonlijk vind het een gebrek aan lef.
12 jaar geleden
Lands eer lands gewoonte, als je in een land bent met moslims pas je je gewoon aan! Het maakt niet uit wat je titel is, is een kwestie van respect!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is daar op bezoek en ze bezocht een godshuis.
De regel daar is dat je je dan bedekt - net zoals je in pakweg Rome niet hoeft te proberen om met blote schouders een kerk in te gaan.
Wens je je niet te houden aan die regel, dan moet je ook niet die ruimte willen betreden.
En wie ergens op bezoek gaat, wordt geacht die normen te kennen - als ze ze zelf al niet kende, zouden haar medewerkers dat wel verteld hebben.
Zo houden we allemaal een beetje rekening met elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was dat omgekeerd ook maar zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook zo.
Ik schat de intelligentie van onze koningin wel zo hoog in dat ze weet wat de gebruiken zijn in een land waar ze op bezoek gaat.
Als ze bezwaar op een hoofddoek had gehad was ze wel thuis gebleven, of was ze die moskee niet ingegaan.

Toen ik op school zat waren er nog geen moslima's, ik zat achter 2 m2 haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem toch aan dat onze koningin prima zelf kan bedenken dat je als vrouw je hoofd hoort te bedekken als je daar een moskee bezoekt. Zou zij daar om wat voor reden dan ook moeite mee hebben gehad, dan zou dit moskeebezoek niet gepland zijn.

Het is niet zo heel moeilijk allemaal: in een synagoge bedekt een man zijn hoofd, in een moskee bedekt de vrouw haar hoofd, inclusief haar gehele haar. Bij orthodoxe Joden, Moslims en sommige orthodoxe Christenen, draagt de vrouw een rok.

Als ik in Nederland een dienst zou bezoeken van bijvoorbeeld de gereformeerde gemeente of oud-gereformeerde kerk, draag ik ook een (lange) rok, en zet ik een hoed op. Als ik die aanpassing niet zou willen doen, zou ik niet naar de dienst (moeten) gaan. Als ik naar een moskee zou gaan, trek ik bedekkende kleding aan en doe ik een hoofddoek om. Ook daar geldt: als ik daar geen zin in zou hebben, er principiële bezwaren tegen zou hebben of om een andere reden mij niet aan wil passen, dan zou ik niet (moeten) gaan.

Maar kom: als ik al geen respect zou hebben voor een bepaalde godsdienst of cultuur, dan zou ik een dergelijke aanpassing wel maken uit respect voor de mensen die hier waarde aan hechten, of omdat ik geen aanstoot zou willen geven. Wie het niet kan opbrengen om zich aan te passen aan bepaalde gebruiken of regels, moet niet op bezoek gaan bij mensen die deze regels hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee ze heeft respect voor het land en de cultuur iedereen draag een hoofddoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een koningin houdt zich aan protocollen. Dat doet zij uit vrije wil. En daar hoort zo'n hoofddoek gewoon bij. Geen probleem voor haar.
Bedenk, dat onze koningin een wereldwijze vrouw is. Ze kent vele landen en gebruiken, dus kan heel goed inschatten wat 'normaal' is, om dit gekke woord maar eens te gebruiken.

In de andere antwoorden worden al allerlei voorbeelden gegeven van wat plaatselijk gebruikelijk is.
Daaruit valt licht te begrijpen, dat normen en waarden, en in dit geval het dragen van een hoofddoek in een moskee, een plaatselijk en temporeel gebruik is.

Ik vermoed, dat jou vraag is ingegeven door de ophef die de PVV heeft denken te moeten veroorzaken.
Jammer, maar hier laat deze partij zien, dat zij precies dezelfde denkfout maken als de mensen die zij van die denkfout beschuldigen: het niet hebben van respect voor de ander.

Hier hebben wij een mooie zegswijze voor: De pot verwijt de ketel dat zij zwart ziet.

Dus het ligt zo: wij Nederlanders willen graag respectvol bejegend worden door vreemden. Wij willen onszelf blijven, en niet geconfronteerd worden met eisen van vreemden, dat wij onze werkkleding moeten aanpassen, dat wij hun gewoonten moeten overnemen. En daar ligt een van de kernpunten van de PVV.
Maar gewoonten zijn plaatselijk, dus de mensen in Abu Dhabi vinden het evenmin prettig, als zij hun gebruiken opzij moeten zetten voor een vreemde.
Daarin zijn die mensen dus exact hetzelfde als wij.

Het zou goed zijn, als de PVV hun denken zou verheffen tot dit abstractieniveau. Doen zij dat niet, dan zie ik het somber in voor hen. Want Nederlanders zijn niet dom.