Ik Koningin Beatrix gevraagd een hoofddoek te dragen, of heeft ze dit uit zich zelf zo gedaan? Mag men zoiets wel vragen aan een Koningin?

Op staatsbezoek in de Verenigde Arabisch Emiraten had Koningin Beatrix bij een bezoek aan een moskee in Abu Dhabi een hoofddoek over haar hoed.

Ik vraag mij af, is dit iets wat ze uit zich zelf vooraf al bedacht heeft, of is haar expliciet gevraagd een hoofddoek te dragen?

Mag je zoiets uberhaupt vragen aan een Koningin? En als ze weigert, mag haar dan de toegang worden ontzegd tot de moskee?

Toegevoegd na 48 seconden:
titel ik=is

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je hebt een aantal vragen: Of de Koningin dit zelf bedacht heeft, dat heeft de RVD niet medegedeeld en kan dus ook niet zomaar beantwoord worden. Echter, gezien de houding van de Koningin ten opzichte van bijvoorbeeld de PVV tijdens de Kersttoespraak en de verkapte kritiek op hen, neem ik aan dat de Koningin er geen moeite mee heeft om de hoofddoek te dragen. Het zou natuurlijk gevraagd kunnen zijn. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het expliciet gevraagd is, hoogstens gevraagd. Vragen mag altijd aan de Koningin, het staat haar en ieder vrij om te weigeren. Toch zou het vreemd zijn dat als je ergens te gast bent dat je het verzoek van je gastheer of -vrouw afslaat. Als laatste vraag je of haar de toegang geweigerd mag worden. Dat ligt aan het gebruik. Zo geef ik soms rondleidingen in verschillende moskeeën en daar dragen vrouwen geen hoofddoek. Als ik weet dat de rondleiding tijdens gebedstijd is, dan vraag ik wel of de vrouwen een hoofdbedekking willen meenemen. Zouden ze dat weigeren, dan zorg ik dat we in een andere ruimte zijn tijdens het gebed. Een moskee is op zich geen heilige plek. De profeet Mohammed (zvmh) heeft gezegd dat de hele wereld een plek van gebed kan zijn. Op het moment dat de gebedstijd aanbreekt, kan een moslim (bijna) overal bidden. Enig respect is echter wel op zijn plaats.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100