Studiefinanciering terug betalen? Zie omschrijving

Ik zit nu op mbo leerjaar 2 niveau 4 Opleiding duurt 3,5 jaar ik word in het 3de jaar 18 en krijg studie, wat als ik mijn diploma niet haal en stop met school, moet ik dan geld terug betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Studiefinanciering kan bestaan uit een bijdrage en een lening. Het geld van de lening moet je altijd terugbetalen. Een aanvullende bijdrage niet. Die bijdrage vervalt wel als je met de opleiding stopt.

Toegevoegd na 2 minuten:
De overheid gaat ervan uit dat drie partijen meebetalen aan de kosten van studeren: de overheid, de ouders en de studenten. Elke partij draagt zijn of haar financiële steentje bij. De overheid zorgt voor de basisbeurs en de OV-studentenkaart. Van je ouders wordt ook een bijdrage verwacht. Kunnen ze die niet betalen dan kan de overheid bijspringen met een aanvullende beurs. Je kunt zelf ook een financieel steentje bijdragen aan je studie door te gaan werken of door te lenen bij de IB-Groep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gedeelte wat geleend word wel, dit word omgezet in een gift als je je diploma haalt. bovenstaande lening is anders dan dat je voor andere dingen leent en kent een maximum op opleiding gericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds 1 januari 2011 is de aanvullende beurs in de eerste 5 maanden een gift die je niet terug hoeft te betalen. Als je vóór 1 februari met je studie stopt dan kan je een verzoek indienen om je prestatiebeurs van dat studiejaar om te laten zetten in een gift. Je krijgt pas in het begin van het jaar daaropvolgend een bericht waarop staat dat je beurs in het eerste jaar een gift is in plaats van een lening.

Vanaf de zesde maand (februari) wordt de aanvullende beurs gezien als een prestatiebeurs en daarom een lening. Deze lening wordt kwijtgescholden als je binnen 10 jaar je diploma behaalt.
fisbel