Doordat daar de lopende band was uitgevonden en er enorme hoeveelheden grondstoffen voor het oprapen lagen. Henri Ford is daar een voortrekker in geweest. Later heeft Amerika zich ook nog meer in een wetenschappelijke en technologische richting kunnen ontwikkelen, door de komst van Europese geleerden als Hans Bethe, John van Neumann en technologen als Werner von Braun. Dat heeft uitgemond in een grote voorsprong op materieel, wetenschappelijk en technisch gebied (kernbommen/energie,computers, ruimtevaart). Rusland is ook gezegend met een enorme voorraad grondstoffen en had een uitstekende wetenschappelijke traditie en heeft lange tijd enigszins kunnen wedijveren met de Amerikanen. De opmars die we nu bij China zien heeft soortgelijke trekken, snelle groei van de economie, aanwezigheid van grondstofffen (zeldzame aarden) en daarop volgend een grote investering in onderwijs en technologische ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De VS zijn zo machtig omdat ze aan de ene kant erg rijk zijn. Het meest kapitalistische land van de wereld met een hele grote economie.
aan de andere kant willen ze ook heel graag machtig zijn. niemand besteed zoveel aan defensie als de VS waardoor ze ook militair in staat zijn om de baas te spelen.

het enige land dat in staat lijkt om de positie van de VS te bedreigen is China. Dit land zal ooit meer geld hebben dan de VS en ook de mensen en de ambitie hebben om een grote speler in de wereld te worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iS de VS rijk?
http://xandernieuws.punt.nl/?id=484973&r=1&tbl_archief=0&
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
China heeft de VS al ingehaald, en race-d nog vollop door.
Nou, ze zijn goed georganiseerd !
Tot diep in de puntjes. Zowel maatschappelijk als
politiek. Ze zullen nooit hun geheim onthullen voor
hun succes. Daarom gaan ze ook zo zakelijk om met
Europa ! Het zou zelfs kunnen dat de amerikaanse maffia en andere hooggeplaatste mensen betrokken
zouden kunnen zijn bij de gevestigde orde. De amerikaanse president neemt NOOIT zelf beslissingen.
Hij laat zich altijd vooraf goed informeren. Het kan zelfs gebeuren dat de president beslissingen moet nemen in opdracht van andere mensen. Het draait
uiteindelijk allemaal om samenwerking & teamwork.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze graag landen bombarderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De VS is zo machtig door wat ze in de geschiedenis hebben gedaan.
Doordat ze gegroeid zijn door indianenland te koloniseren, hebben ze veel natuurlijke hulpbronnen tot hun beschikking gekregen, maar ze zijn daardoor ook een uniform georganiseerd land geworden. Dus gemakkelijk bestuurbaar als grote eenheid. Hun dollar werd over de hele wereld als een belangrijk betaalmiddel gezien

De EU is groter in economie en bevolking, maar verdeeld, qua zeggenschap. Daarom doen we alsof we minder machtig zijn.
Amerikanen zijn meer monomaan op hun eigenbelang gericht, Europeanen zien meer de medemens ook staan.

Of de VS echt nog zo'n machtig land is, betwijfel ik.
Op dit moment leeft 1/3 van de VS onder het bestaansminimum.
Ze hebben ook zoveel schuld bij China, dat ze niets belangrijks doen dat China niet goedkeurt, zoals oorlog voeren tegen Iran. Dat mag niet van China, dus begint de VS daar niet aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Verenigde Staten zijn een beetje machtig geworden na de Eerste Wereldoorlog....ze zijn vanaf dan een wereldspeler zoals Frankrijk , Duitsland Engeland en Rusland.
Het is pas gedurende en na de Tweede Wereldoorlog dat de VS zich ver boven de anderen heeft kunnen hijsen.
Militaire heeft het zich zeer ver ontwikkeld....door redenen van bedreiging van oa het Communistich blok (USSR en dreiging in Korea en Vietnam ....
Militaire vooruitgang betekent altijd technologische vooruitgang ....
Ze zijn nu in de waan de Wereld te kunnen beheersen (hebben ook veel bondgenoten) ....maar vergeten dat ze slechts 4 procent van de wereldbevolking uitmaken.
Ik vrees dat het geen twee generaties meer zal duren dat het zal keren.