Waarom wil mark rutte het aantal leden van de tweede kamer terugbrengen naar 100?

Arjen Lubach meldde in een uitzending dat door onderbezetting veel Kamerleden overwerkt zijn en met een burn-out thuis zitten. Hij suggereerde dat Nederland in vergelijking met andere landen relatief weinig Kamerleden heeft in verhouding tot het inwonertal (Wat niet klopt, ons land zit op de middellijn; zie grafiek).
Hierbij maakte hij Mark Rutte belachelijk die pleit voor minder Kamerleden.
Waarom wil Rutte dit?

https://stukroodvlees.nl/te-veel-of-te-weinig-parlementariers/

Picture for question
SimonV
een jaar geleden
1.6K
tinus1969
een jaar geleden
Voor zover ik weet pleit niemand serieus voor minder kamerleden. Een extra bron naast Lubach ziu goed zijn.

Antwoorden (1)

Rutte wil al een tijdje een kleinere Kamer. In 2011 al (zie bron)
Quote:
Premier Mark Rutte wil de Tweede Kamer verkleinen van 150 naar 100 zetels. Ook de Eerste Kamer moet het wat hem betreft met minder doen; 50 in plaats van 75 zetels. Met deze vermindering van het aantal zetels wil Rutte een signaal afgeven dat de politiek niet het geluk van iedereen kan bevorderen, maar dat het wel randvoorwaarden kan scheppen.
Einde quote.

Mijn persoonlijke invulling is dat hij vooral van de kleinere partijtjes af wil. Die hebben natuurlijk ook hun eigen profileringsdrang en dat strooit telkens zand in de machine van de besluitvorming.
SimonV
een jaar geleden
+ voor je persoonlijke invullling. ;-)