Is het mogelijk om te concureren met overheidsinstanties?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om een concurent van het IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst) te worden. Bijvoorbeeld door een bedrijf op te zetten dat goedkoper ID kaarten kan laten maken, onderzoek kan doen naar de reden van verblijf (toetsing).
Nu kost het bijvoorbeeld rond de 1200 euro om een buitenlandse die in Nederland studeert en samen wil wonen met een Nederlander. En dan is de ID kaart ook maar 1 jaar geldig, en mag de buitenlandse ook niet werken totdat zij haar Id kaart krijgt.

Is het dan niet mogelijk dat er een bedrijf komt die dan zegt dat ze in iedergeval wel mag werken (en dus belasting betaald), het ID kaartje 4 jaar geldig is en maar 500 euro kost?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. Net zo min als je een concurrerende organisatie voor de politie kunt opzetten met dezelfde bevoegdheden of een concurrerende landmacht naast de Koninklijke Landmacht ('Pietjes Landmacht, voor al uw oorlogen"). Of een concurrent voor de Belastingdienst, die minder hoge aanslagen stuurt. Of een concurrerende gelddrukkerij voor de bankbiljetten.

Dat zijn overheidstaken. De overheid bepaalt de regels en kan daarbij desgewenst de hulp inroepen van derden (de bedrijven die het geld drukken en de paspoorten maken, bijv.)

Er zijn ook terreinen waarop het in principe wel zou kunnen, maar waar het helaas (nog) niet mag. (Denk aan het CBR, heeft feitelijk geen concurrent. )

Toegevoegd na 2 minuten:
Het CBR is geen overheidsbedrijf maar wel het monopolie op de 'gewone' rijexamens voor bijv. de auto.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of, om het officieel te zeggen:
"Het CBR is een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Ze is door de minister van Infrastructuur en Milieu belast met een verkeersveiligheidstaak: het beoordelen van de rijvaardigheid en medische geschiktheid van bestuurders en de vakbekwaamheid van professionals in transport en logistiek."
Computoon