Wordt Balkenende nu beloond voor het ondemocratisch handelen rond het verdrag van Europa?

Eerst mochten we stemmen. Toen bleek dat NL in grote getallen helemaal niet op meer Europa zit te wachten, eerder minder.
Vervolgens is onder Balkenende zijn bezielende leiding besloten om voor de aangepaste versie van het verdrag de mening van ons, gewoon klootjesvolk, maar niet meer te vragen.
Ik vraag me af of Balkende daar nu voor beloond wordt en daardoor een grote kans maakt op het EU presidentschap?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Naah, volgens mij maakt Balkenende vooral kans op die post omdat hij zo'n nietszeggende en kleurloze figuur is, dat hij de minste weerstand op zal roepen bij meer uitgesproken eurofielen en eurosceptici. Balkenende wordt waarschijn lijk gezien als iemand die keurig mee zal gaan met de rest van de Europese Raad, en vormt daardoor voor de meeste regeringsleiders de kleinste politieke bedreiging.

Overigens gaat het niet om het EU-presidentschap, maar het presidentschap van de Europese Raad, ongeacht de headlines van de media. Juist als je je zorgen maakt om de verschuiving van soevereiniteit richting de EU, is het belangrijk om niet met de manier van spreken van eurofielen mee te gaan.

Voor je het weet, zijn we vijf jaar verder, en wordt er gezegd: "Iedereen beschouwt de president van de Europese Raad toch al als president van Europa, maar hij heeft niet de slagkracht die mensen daarbij verwachten. Laten we die slagkracht alsnog institutionaliseren."

Om dezelfde reden let ik erop dat ik altijd de term EU blijf gebruiken en dat niet aanduid als 'Europa'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, want dan zou de helft van de Europese leiders een grote kans maken op het presidentschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Balkenende wordt gezien als een persoon die zijn woord grotendeels houdt, en te vertrouwen is. Nederland heeft een 'poldercultuur' waar we allemaal ons zegje mogen doen, en geluisterd wordt naar -in principe- iedereen. Daarom maakt Nederland grote kans op voorzitterschap: Elk land in de EU heeft het gevoel dat JPB niet zijn zin door zal drijven, maar alle landen de kans zal geven inspraak te hebben, voordat besluiten vallen.

Wat betreft het verdrag van Europa.. Je kan je afvragen of het eerste referendum nodig was. Uiteindelijk hebben we de bestuurders gekozen. Wij hebben als individue niet het inzicht in de gevolgen van een ja of een nee. Of het kabinet dat wel heeft is natuurlijk de vraag.. Ik vind het persoonlijk wel goed dat er nu in Europa minder regelens komen, die duidelijker zijn en voor alle lidstaten gelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Milders;

Gezien het ondemocratische karakter van de gang van zaken rond deze hoge post (wie zijn er kandidaat? waarom? wie stemmen er?) zou je dat wel denken, ja. Balkie heeft er destijds in ieder geval alles aan gedaan om de uitslag van dat referendum zo gunstig mogelijk voor de EU uit te laten pakken dus misschien is dat niet onopgemerkt gebleven. Bovendien is zijn profiel van initiatiefloze jaknikker bij uitstek geschikt voor deze functie. Een man van enige statuur zoals Blair (voor of tegen hem, een staatsman is het) zou de Raad nog wel eens tegengas kunnen geven en daar hoeven ze bij JeePee niet zo bang voor te zijn. En die lullige drie ton verdient Blair al met zijn lezinkjes, terwijl het voor Balkie een forse promotie inhoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nog niet zeker,dat Balkenende beloond wordt. Wel is er onderling in het Europarlement al uitgemaakt,dat het een christendemocraat wordt,nu de steun voor Blair is weggevallen. Maar Balkenende heeft nog een geduchte concurrent aan Juncker uit Luxemburg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ik de vraag nog maar eens stellen: Milders, heb je het Europese verdrag wel gelezen uberhaupt? In dit verdrag wordt het gezag van de Europese overheid juist aan banden gelegd.
Daarnaast is het maar de vraag of het voor Balkenende zelf wel een beloning is om die presidentspost te krijgen. Misschien is het voor hem een welkome afwisseling. Maar misgun je het hem daarom? Ik niet hoor, wat maakt het nou in feite uit of de ene saaie CDAer premier is of de andere? Sterker nog, Verhagen is volgens mij een stuk minder saai, voor CDA begrippen althans.
Daarbij is het EU presidentschap met name een zeer ceremoniele functie. Het is een sprekersfunctie, een dimplomatieke functie. Net zoiets dus eigenlijk als de nauwelijks bestaande (maar wel gewaande) extra macht die de premier hier heeft t.o.v. de overige ministers.

Dus: bezint uzelf. Wat is er nou eigenlijk zo erg aan wat er allemaal gebeurt? Volgens mij helemaal niet zo veel.

Het enige dat IK kan bedenken is dat JP heeft gezegd dat ie het niet ging doen, en dat ie 't nu toch doet. Als je dat tot 4x toe in de camera's van de NOS beweert en het vervolgens niet nakomt, dan ben je volgens mij aan het liegen tegen de kiezers, en dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mening van miljoenen Nederlanders naast je neer leggen is ondemocratisch. Het echt erge is dat je eerst mensen wel om hun mening vraagt. Eindelijk konden mensen na al die jaren hun mening geven over wat zij van Europa vinden. Niet wat er allemaal wel/niet in dat verdrag staat maar puur het gevoel dat wij in NL al zo weinig te vertellen hadden en men door de EU nog minder invloed heeft gekregen.
Geloof het of niet, ik denk dat er in veel EU landen, met name de iets meer ontwikkelde zoals NL, erg erg veel onvrede onder de bevolking is over de EU en de bestuurlijke elite waar het wel voordelen voor heeft. Dat zal zich vroeg of laat wreken.
Mijn voorspelling is dan ook dat over 10 jaar de EU zoals we die nu kennen niet meer bestaat maar een ontmantelde versie die zich slechts met een aantal zeer beperkte zaken bezig houdt en met zeer beperkte macht en zeggenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste ben ik van mening dat dat eerste referendum nooit uitgeschreven had mogen worden. Wij stemmen allemaal vertegenwoordigers de kamer in, die (onder onze eigen electorale verantwoordelijkheid) meer verstand hebben van politieke zaken hebben dan normale burgers. Als een meerderheid op partijen (en dus coalitiepartijen) stemt die pro europa zijn, dan moet je dus niet later gaan emmeren over een grondwet (die in feite puur een verdrag was over de rechten en plichten en jurisdictie van elk EU orgaan, verder niets).
Dat tweede verdrag, van Lissabon ja, was een reactie op dat eerste "nee" en is dus gigantisch ingeperkt vergeleken bij die eerste grondwet. Om te gaan zeggen "we hadden toch al nee gezegd en nu wordt het ons toch door de strot geboord" slaat dus totaal nergens op, Milders.
Maar dat wil je blijkbaar allemaal niet weten, want je gaat niet eens in op wat mijn wedervragen aan jou, namelijk ten eerste of je de verdragen wel gelezen hebt, en ten tweede wat er zo erg aan is dat JP die post krijgt.
Ik denk dat jij je standpunt wel bepaald hebt, en dat niemand ook maar met één enkel argument kan komen om daar verandering in te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Petrus loog maar drie keer, als goed CDA-er kan je daar niet voor onderdoen.