Waarom betalen Amerikanen hun presidentskandidaten door te doneren aan hun campagne?

Moet het niet andersom waar de volksvertegenwoordigers voor het volk betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat is niet alleen in de Verenigde Staten zo maar in de gehele wereld.

Door het sponsoren van een kandidaat kan deze meer "reclame" maken voor zich zelf en daardoor een grotere naamsbekendheid krijgen wat automatisch in houdt dat die kandidaat meer kansen krijgt om ge(her)kozen te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat dan als het goed is genoeg voordeel voor de 'schenker' zal opleveren om zijn donatie weer terug te krijgen (d.m.v. belastingregels, bouwbesluiten, wapenindustrie etc.)
Omdat die amerikanen die "hun" kandidaat betalen, hopen dat deze kandidaat een voor hen gunstige politieke besluiten zal nemen. Bij voor beeld Olie maatschapijen betalen de kandidaat die voor meer olie boringen is, ze betalen zelfs negatieve campagnes om de tegenstander te beschadigen(slechte dingen vertellen over tegenstander)

Eenmaal gekozen worden de volksvertegenwoordigers, door de gehele natie betaald, het is hun baan om de baas te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heftig =0
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verdrietig bedoel je..
Omdat dit de manier is waarop voornamelijk bedrijven omgaan met hun "vrijheid van meningsuiting". In Amerika heeft het Supreme Court een paar jaar geleden gezegd dat bedrijven zoveel geld mogen geven aan presidentiële campagnes als ze maar willen, zonder hun giften openbaar te moeten maken, vanwege de vrijheid van meningsuiting. Het Supreme Court ging vrij ver in zijn redering dat geld van bedrijven gezien moet worden als vrijheid van meningsuiting, en die mag je niet beperken volgens de amerikaanse constitutie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amerikanen zijn sterk verbonden met hun partij en hun kandidaat. Ze lopen met buttons op, plakken stickers, zamelen geld in etc etc. Het doneren voor de campagne is ook een manier waarop ze kunnen laten zien dat ze betrokken zijn bij de kandidaat van hun keuze. Daarmee vergroten ze de kans dat die kandidaat verkozen wordt.

Het zijn in de VS beslist niet alleen bedrijven die bijdragen, ook particulieren dragen graag een bedragje bij voor de verkiezingskas.

Overigens heb je dat in Nederland ook, maar dan vaker in de vorm van lidmaatschap van een partij. Door lid te zijn laat je zien dat je betrokken bent en draag je ook financieel bij aan je partij. Theoretisch kun je dan ook naar congressen en ledenbijeenkomsten en zelfs verkiesbaar zijn, maar de meeste leden zijn niet actief en zijn alleen lid om te steunen en hun betrokkenheid te laten zien. Leden van politieke partijen krijgen voor de verkiezingen vaak ook het verzoek of ze extra willen bijdragen aan de campagne.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je toevallig waar de gelden van de PVV (G. Wilders) vandaan komt? Niet van leden maar vanuit Amerika. Weet je toevallig waar het geld van de CDA vandaan komt? Volgens ingewijde betaald Landbouwbelang (boerenorganisatie) aan mee. Zo zijn er meer voorbeelden te verkrijgen dat niet alleen leden maar zeer zeker ook bedrijven politieke partijen in Nederland sponsoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook nergens gezegd dat bedrijven niet bijdragen. Natuurlijk betalen belangenorganisaties en bedrijven in zowel de VS als Nederland mee aan de campagnes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, je schrijft dat het merendeel aan financiën in de Nederlandse politiek door de leden wordt opgebracht, dit is zeer zeker niet waar, zo wordt de partij voor de dieren gesponsord door de Dierenbescherming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat schrijf ik niet. Ik schrijf dat de particulieren dat vaker doen door lidmaatschap dan door eenmalige bijdragen. Over de verhouding in NL tussen bijdragen door leden of organisaties weet ik niets, en schrijf ik niets.