Hoe zit het precies met de Russen (zie toelichting)?

Als je het artikel op: http://www.defensie.nl/luchtmacht/actueel/nieuws/2010/10/19/46174552/Nederlandse_F_16_s_onderscheppen_Russische_vliegtuigen bekijkten (en op andere nieuwsbronnen) dan zie je dat er voor de tweede keer in korte tijd Russische bommenwerpers een spelletje aan het spelen waren.

Elders lees je dat soortgelijke spelletjes ook nog veel voorkomen met onderzeeërs.

Er wordt gesproken (in beide recente gevallen met TU-95 bommenwerpers) over dat hier wel gevlogen mag worden door de Russen, maar dat er geen radiocontact mogelijk was.

Dit roept een aantal vragen bij me op waar iemand misschien aan de hand van een bron een of meerdere van kan beantwoorden, dit zijn ze:

- Mogen Russische militaire vliegtuigen hier zomaar heenvliegen? (Als er geen radiocontact is zal er denk ik ook geen vluchtplan zijn en dat is verplicht).
- Van waar zijn deze TU-95's opgestegen?
- Globaal welke route volgden ze?
- Globaal waar werden ze door de Nederlandse QRA F-16's onderschept?
- Waar zijn ze naderhand heengegaan toen ze werden 'overgenomen' door de Britten?
- Zijn er (in het kader van mogelijke ongelukken) nog regels over het al dan niet meevoeren van bommen en andere wapens?

Reageer dus vooral ook als je slechts 1 antwoord hebt, ik zet het nu op een rijtje omdat het een beetje zinloos is elke vraag afzonderlijk te stellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

dit type toestel is redelijk oud, en zo ook haar piloten, Rusland wil graag of nog steeds, laten zien dat ze er ook militair is, daarom sturen ze af en toe de piloten op een trainingsmissie om kennis en kunde te onderhouden en ook jongere piloten op te leiden. Of er wapens of wapensystemen aan boord zijn durf ik niet te zeggen, fotografie oid zal best wel. Op de hoogte waar deze toestellen vliegen is internationaal luchtruim. Het was in dit geval de NAVO die aan de diverse landen de opdracht heeft gegeven om bij deze toestellen de qra heen te sturen, mede gezien het niet hebben van radio contact.
De Denen zijn als 1e gaan kijken waarna de NLD F 16 qra ze op de landsgrens van NLD heeft overgenomen, toen ze eenmaal ons luchtruim hadden verlaten hebben de britten ze verder het NAVO luchtruim uitgeleid.