Wat heeft de V.S. te vrezen van China en India? Welke vorm van macht willen ze gebruiken?

Ik moet deze vragen beantwoorden bij dit krantenbericht,kan iemand me helpen?

het krantenbericht:

o 17 nov 2011, 23:56
Pentagon: India en China zijn bedreigingen

GROTON - De Amerikaanse minister van Defensie Leon Panetta heeft zich donderdag ongebruikelijk hard uitgelaten over de opkomende grootmachten China en India. De beide landen zijn volgens Panetta bedreigingen voor de Verenigde Staten.

„We moeten ervoor zorgen dat we altijd zo veel troepen indat deel van de wereld hebben dat zij weten dat we daar nooit weggaan”, verklaarde Panetta tijdens een werkbezoek aan een militaire scheepswerf.
De Verenigde Staten uiten weleens bezorgdheid over China, maar in omfloerste termen. Washington probeert Peking vooral te vriend te houden. India daarentegen is een buitengewoon belangrijke bondgenoot voor de VS.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Wereldmacht, voornamelijk, en met wat pech zeggenschap over de olie - het enige product ter wereld dat Amerika in leven houdt, aan het zogenaamde 'olie-infuus'.
Als een ander land - eender welk ander land, maar het Midden-Oosten en China zijn momenteel de grootste bedreigingen - daar zeggenschap over krijgt, en Amerika dezelfde prijs voor olie moet gaan betalen als de rest van de wereld (of meer) hebben ze een groot probleem......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kunnen interne en externe redenen zijn waarom het Pentagon dit soort dingen de wereld in slingert.

Intern: nu ze zich uit Irak terugtrekken en ook de acties in Afghanistan ten einde lopen kunnen ze wel wat extra vijandbeeld gebruiken om voldoende motivatie te houden voor hun hobby.

Extern: India en vooral China vormen in toenemende mate een economische en politieke macht. China is zich met de gelden uit hun gigantische exportoverschot wereldwijd aan het inkopen in de grondstoffenmarkt, en dat is inclusief energie. Dat kan lastig worden voor het westen. Daarbij maakt China op enkele plekken gevaarlijke gebiedsaanspraken, onder andere een eilandengroep die de meeste landen erkennen als een stukje van Japan. India beschikt, net als China en zijn vijand Pakistan over een atoombom (hoewel er voor Pakistan toch nog wordt getwijfeld).

Persoonlijk zou het me enorm verbazen als de militaire spanningen zouden oplopen tussen de VS (en ons?) met een van beide landen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De potentiele macht van India en China. Beide landen hebben 4 - 5x zoveel inwoners als de VS. In potentie hebben beide landen de macht om zichzelf te bedruipen (de VS wil de hele wereld controleren, dus dit is dan een sta-in-de-weg).
Met name China is ook hard op weg om Azië te gaan controleren.

Het is met name de grootte van de landen die angst inboezemen. Maar eerlijk gezegd had er in de krant moeten staan: Wat hebben China en India van de VS te vrezen?
Dan was mijn antwoord veel langer geweest.