Is in de rechtspraak alleen de wet van invloed of spelen de achtergronden van de rechter ook mee?

Om te beginnen denk ij zelf dat de achtergronden van de rechter een belangrijke rol spelen.

Ik denk dat je de rechter niet los kan zien van de maatschappelijke classe waaruit hij/zij komt of waarin hij/zij verkeert.
Ook bij het sollicitatiegesprek zal de rechter niet alleen worden gekozen voor zijn wetskennis, maar zal ook worden gelet op zijn achtergronden en zijn huidige vriendjes.

Zal het vonnis over een stakingsactie mede worden bepaald door de poliytieke achtergrond van de rechter?

Zo ja, dan ziou je de rechter eigenlijk daarop moeten kunnen wraken (weigeren).

Vanuit de praktijk blijkt dat rechter wel degelijk hun voorkeuren laten meestelen. In de rechtsgeleerdheid zelf wordt er veelvuldig vanuit gegaan, dat de rexhter de straf vasstelt vanuit het waardensysteem van de claase waaruit hij voorkomt of waarin hij wenst te verkeren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

De politieke en filosofische achtergrond van een rechter zullen altijd een discrete rol spelen in het tot stand komen van een vonnis. Maar een vonnis moet met ernstige redenen omkleed zijn zodanig dat zijn collega's of een hogere instanties hier duidelijk de gerechterljke logica inzien ,zoals door de wetgever bepaalt. Je zult een rechter hieromtrent(de interpretatie die hij aan een wetttekst geeft) moeilijk kunnen wraken, want een rechter is ook geen robot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is dus ook de rechtspraak een loterij en zit de beveiliging in het hoger beroep. Daar los je evenwel niet het probleem op, maar je vergroot de kans pop een meer onafhankelijk uitspraak.
Hoe discreet is discreet eigenlijk, als je bedenkt dat het bekend is hoe sommige rechters uitgesproken denken?
Het speelt mee, maar hij zal toch een mate van onpartijdigheid moet kunnen laten zien in de opleiding, neem ik aan... Je kunt je achtergrond niet uitgummen, dat is waar, maar er zijn personen die dat heel goed kunnen... En er is een heel systeem van wraking in Nederland, je kunt namelijk in hoger beroep ook als de rechter jouw inziens partijdig is geweest...
Daar zie ik nu net de minste problemen, ik zie bij het openbare ministerie veel meer haken en ogen... Dat zijn de bloedhonden die wraak willen nemen door het Nederlandse volk te representeren... En dat Nederlandse volk schreeuwt om zwaardere straffen... En de verdubbeling van straf naar openbare dienstverleners, dat is een totale miskleun in mijn optiek...

De achtergronden spelen niet (te zeer) mee in een rechter, ook niet bij de aanstelling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat denk ik niet. Natuurlijk intepreteert elke rechter de wet anders, maar hij is daar wel aan gebonden. Naast wetten speelt ook jurisprudentie een rol en gewoonte. Deze drie zaken kan de rechter niet naast zich neer leggen ten behoeve zijn/haar eigen mening. Als de rechter dat wel doet, dan valt zo'n zaak ook heel makkelijk aan te vechten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet, de rechter is onafhankelijk, objectief en onpartijdig. Bij uitspraken houdt de rechter voornamelijk rekening met de wet maar daarnaast ook met ondermeer de jurisprudentie, de doctrine, de heersende leer en de gewoonte. Natuurlijk worden feiten door verschillende rechters anders geinterpreteerd (en daar kan de achtergrond een kleine rol inspelen) maar de rechter moet een objectieve uitspraak doen en kan zich absoluut niet laten meeslepen door wat hij vroeger heeft meegemaakt!

Toegevoegd op 30-05-2009 13:13:23
Daarom komen de 'zware' rechtzaken ook voor in een meervoudige kamer daar zijn drie rechters waarvan 1 de 'baas' is. Zo nemen zij met 3 personen een zware beslissing en heeft de rechter ook geen kans om subjectief te zijn, de anderen zullen de rechter terugfluiten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is namelijk ook moeilijk aan een rechter te zien of ie nou rechts of links is. Hij mag dan ook geen kleur bekennen tijdens een rechtzaak. Volgens mij handelt die gewoon volgens de wet. Stel als ie een seriemoordenaar veroordeelt tot 12 jaar, dan zal ie misschien wel bij zichzelf denken van ... nou eigenlijk mag zo'n persoon wat mij betreft nooit meer vrijkomen. Maar tijdens de uitspraak moet de rechter toch volgens de wet handelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit mag niet eens. Een rechter moet 100% objectief zijn. Als hij dit niet is is het een slechte rechter....

Maarja omdat het ook maar mensen zijn is de uitspraak van één rechter ook nooit gelijk het eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn dus slechte rechter! En verder ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verder niks? Er zijn inderdaad slechte rechters. Daarom is het systeem ook zo opgebouwd dat nooit één rechter alle macht heeft.