Waarom regelt de overheid zo veel?

Echt de hele dag heb je met de overheid te maken. Voorschriften op je werk, belastoingen formulieren voor bouwaanvragen. Zou het niet beter zijn als de overheid eens vertrouwen heeft in de burgers ipv steeds meer regels te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Nederland is geen nachtwakerstaat meer. De voorbeelden die je noemt zijn voor veiligheid en een geordend landschap, niet om jouw geld af te pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het niet mooi zijn als de burger te vertrouwen was?

De regels zijn ervoor om te zorgen dat we elkaar niet de kop inslaan. En helaas is het niet zo dat je iedereen gewoon maar kan laten aanmodderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens kan echt niet zonder regels. Het zou een gigantisch zooitje ongeregeld worden (de gezegde zegt al genoeg). Helaas is de mens niet te vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het de overheid is,als iedereen maar volgens zijn eigen regels leefde, zou het een complete chaos worden! Dat er dan af en toe te ver doorgeschoten wordt is een onprettig neveneffect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de indruk dat de overheid liever nieuwe wetten maakt dan dat ze in onbruik geraakte wetten afschaft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik al geen vertrouwen heb in een groot deel van mijn mede-burgers, waarom zou de overheid dat dan wel hebben?