Wordt het behalen van een diploma automatisch bekend bij andere overheidinstanties?

Als je bijv. een diploma haalt aan een hogeschool weet justitie/uwv/belastingdienst etc. dat ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee want een hogeschool is geen overheidsinstantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wel bij de DUO (voorheen IB-groep). Want aan de hand van het behalen van jou diploma bepalen ze welk bedrag jou kwijtgescholden wordt(de basisbeurs die bij behalen van je studie omgezet wordt in een gift) en welk bedrag je nog verschuldigd bent (het geleend bedrag).

Voor de rest zal deze informatie niet naar andere overheidsinstanties doorgespeeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Vlaanderen is dat NIET het geval. Wat wel gebeurt is het doorspelen van (beperkte) informatie bij jongeren die nog steeds onder de leerplicht vallen. Als je als ingeschreven leerling als problematisch afwezig wordt beschouwd (dus wanneer je meer afwezig dan aanwezig bent op school), kan de overheid maatregelen nemen. Je school neemt dan contact op met het onderwijsministerie, waarna dan gegevens worden doorgegeven aan de Politie. Dus de uitvoerende macht.

Wanneer je je diploma secundair/hoger onderwijs hebt behaald en je zoekt werk, dan moet je je meteen inschrijven bij de VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding.) Ook wanneer je meteen werk gevonden hebt, want alleen zo kan je gebruik maken van de sociale voordelen voor werknemers/werklozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1