Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In hoeverre mag een journalist in een documentaire een persoon in twijfel trekken?

Dit naar aanleiding van de documentaire over de moord op Pim Fortuyn. Hierhien werdt Matt Herben herhaaldelijk geplaatst in een mogelijke rol wat de dood van Fortuyn tot gevolg had.

BNN vindt dit onderbouwd d.m.v. de getoonde feiten. Matt Herben dient een aanklacht in.

Dus buiten het feit of het waar is, in hoeverre mag een documentaire gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
642
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk begrijp ik de vraag niet.
AWM
13 jaar geleden
De vraag is wel duidelijk, Jera. Er wordt gevraagd of je zomaar iemand mag beschuldigen. Ik heb daar geprobeerd antwoord op te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eerdere reactie was slechts bedoeld voor Flora, gezien zijn opmerkingen aan mijn adres bij de vraag over 4 mei.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een documentaire is een journalistiek product. Daarin heeft de maker geen bijzondere rechtspositie t.o.v. de rest van de bevolking, dat wil zeggen dat de inhoud aan de vigerende wetgeving moet voldoen. Dus als iemand zich geroepen voelt om de inhoud te laten toetsen door een rechter, dan kan dat altijd. De rechter zal een afweging maken tussen het belang van de publicatie en het belang van de betrokkenen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding