Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

G10 en G20; dit zijn samenwerkingsverbanden van gemeenten, maar vanwelke gemeenten?

Deze groepen gemeenten werken samen op allerlei gebied. Maar om welke gemeenten gaat het nu precies? Ik kom er niet uit, vast bedankt voor je hulp!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat je gemeenten bedoelt en niet landen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, anders was het antwoord wel te vinden...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Binnen Nederland bestaan de
- G4 (Grote Vier: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) en de
- G32 (Alkmaar, Almelo, Almere, Amersfoort, Apeldoorn, Arnhem, Breda, Delft, Deventer, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Emmen, Enschede, Groningen, Haarlem, Haarlemmermeer, Heerlen, Helmond, Hengelo, 's-Hertogenbosch, Leeuwarden, Leiden, Lelystad, Maastricht, Nijmegen, Schiedam, Sittard-Geleen, Tilburg, Venlo, Zaanstad, Zoetermeer en Zwolle) als samenwerkingsverbanden van verschillende grote en middelgrote steden.

Internationaal is er de
- G10, een groepering van elf (11) industriële landen die een overeenkomst hebben afgesloten om elkaar, en onder bijzondere omstandigheden ook andere landen, leningen te verstrekken indien de middelen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) ontoereikend zijn. Het gaat om België, Canada, Frankrijk, Italië, Japan, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) en de centrale banken van twee andere leden (Duitsland en Zweden).
Verder zijn er de
- G7 (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, de Verenigde Staten en Canada) en de
- G8 (dezelfde landen met Rusland erbij, gericht op economische en financiële afstemming. Internationaal is er ook nog de
- G20: een groep bestaande uit 19 landen (Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, China, Duitsland, Frankrijk, India, Indonesië, Italië, Japan, Mexico, Rusland, Saoedi-Arabië, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Zuid-Korea) en de Europese Unie.
Die werken samen op financieel gebied.
(Lees meer...)
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter, enorm bedankt voor het beantwoorden. Ik denk dat ik de verkeerde vraag heb gekregen ( G10). Hier kan ik mee verder!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding