De gemeenteraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet correct. Slecht het gedeelte dat de meerderheid vormt en gezamenlijk het beleid van de gemeente bepaalt levert de wethouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus worden ze gekozen uit de gemeenteraad toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjsah, net als bij de "gewone" politiek de ministers zegmaar. De meerderheid stemt.
De regerende politieke partijen die samenwerken en gezamenlijk het beleid van een gemeente bepalen leveren de wethouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de verkiezingen maken de politieke partijen een coalitie. Bv. A met B maken een college. C doet niet mee. Onder zich verdelen zij het aantal wethoudersambten. Iedere partij schuift zijn kandidaten naar voor. Het is dus de (winnende ) politieke partij die de wethouder aanstelt.