Is een bindend referendum mogelijk in nederland ?

Zo ja hoe kan je er een beginnen zo nee wat zijn de alternatieven ? ( ik ga expliciet niet op de motivatie in om discussies te voorkomen en gewoon antwoord op mn vraag te krijgen )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Een bindend referendum betekent dat je het volk rechtstreeks politieke beslissingen laat nemen. Als dat een goed systeem zou zijn, hadden we natuurlijk helemaal geen regering nodig - waar je mag hopen dat er mensen in zitten die in de regel wat meer verstand van de materie hebben en ene verstandige, weloverwogen keuze kunnen maken die rekening houdt met alle voors- en tegens.

Er zijn ongetwijfeld burgers die dat kunnen, maar ook legio die heel oppervlakkig de meest aantrekkelijke keuze zouden maken zonder enige feeling met de lange en kortetermijneffecten. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.

Stel je voor dat het volk in een binnen referendum nu zou mogen beslissen over de deelname aan de Euro, of een enorme belastingverlaging voor iedereen, om maar twee voor de hand liggende voorbeelden te noemen.

In theorie is een bindend referendum best denkbaar, zeker op gemeentelijk niveau, maar dan wel over iets dat weinig diepe politieke impact heeft. Plaatsing van een kunstwerk ofzo. Maar over dingen die vele lagen diep implicaties kan hebben, of moeilijke en pijnlijke gevolgen kan hebben of gewoon volslagen onuitvoerbaar zijn, kun je beter vertegenwoordigers laten kiezen. Daarom stem je ook met de verkiezingen op iemand van wie je denkt / hoopt dat hij jouw belangen het best kan vertegenwoordigen, en daarbij rekening houdt / kennis heeft of neemt van 'het hele plaatje'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je kunt niet zelf het initiatief nemen om een bindend referendum te houden. Dat kan alleen de de regering, eventueel ook als de 2e kamer de regering daartoe verplicht. Wel kun je natuurlijk er bij politieke partijen op aandringen, om zo'n bindend referendum te houden.

Je eigen mogelijkheden beperken zich tot een correctief referendum, en een raadgevend referendum. Je bent volkomen vrij om zoiets te beginnen, maar houd er rekening mee dat zo'n referendum niet bindend is, en dat je zelf voor de kosten van de organisatie moet opdraaien.

Als jij met de mensen in je straat een parkje voor de deur wilt, dan mag je een referendum houden (je noemt dat ook wel volksinitiatief). Dan is het afwachten hoeveel mensen er toch liever parkeerplaatsen willen hebben en hoeveel mensen jouw parkje willen. Met dat referendum kun je naar de gemeente, en de gemeente hoeft zich er niets van aan te trekken.

En als de gemeente besluit om de hondenbelasting te vertienvoudigen kun je een correctief referendum starten. Met de uitslag ga je ook naar de gemeente, en ook daar hoeft de gemeente zich niets van aan te trekken. In dat geval zet je de gemeente alleen onder druk.

Bovenstaande voorbeelden zijn op gemeentelijk niveau, maar je kunt het in theorie ook landelijk aanpakken. B.v. als je tegen de 130 km per uur plannen bent.

Wat je hierboven leest is niet volledig.
Voor veel meer uitgebreide informatie kun je hier terecht:
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/h01jjufp