Als je een valse verklaring ooit eens hebt verteld bij de politie, ben je dan strafbaar als je dat recht komt zetten?

Ben je dus strafbaar als je opnieuw naar het politie bureau gaat en dit keer wel de volledige waarheid verteld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (3)

Vanaf het moment dat je de valse verklaring aflegt ben je al strafbaar. De vraag is alleen of de politie daar ooit achterkomt. Ook is het van belang of de verklaring onder ede is. Zo ja, dan pleeg je meineed en daar staan in principe forse straffen op.

Wel is is het zo dat de straf lager zal zijn als je het zelf komt vertellen dan wanneer je afwacht tot de politie er achter komt dat je liegt.

Ook is het afhankelijk van de ernst van de valse verklaring en het misdrijf dat ermee samenhangt. Als je weet dat iemand een ander heeft vermoord en je zegt dat je niets weet dan ben je medeplichtig aan de moord; daar kun je een hoge straf voor krijgen. Ook hiervoor geldt: als je zelf komt houdt de rechter daar rekening mee bij de bepaling van de straf.

Bij minder ernstige vergrijpen is ook de straf voor een valse verklaring lager. Estelle Cruijff heeft recentelijk in zo'n lastige situatie gezeten waarbij de politie er achter is gekomen dat ze een valse verklaring heeft afgelegd. Volgens welingelichte kringen kan de straf voor deze valse verklaring variëren van zes jaar gevangenisstraf tot een boete. Ook de tweede bron (die verwijst naar artikel 207 van het wetboek van strafrecht) bevestigt dit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een handtekening onder je verklaring zet dan teken je ook meteen dat "alles naar waarheid" is ingevuld. Indien dus de verklaring niet naar waarheid is ingevuld dan ben je strafbaar hiervoor.
11 jaar geleden
Nee, je bent niet strafbaar.

Verklaringen afgelegd bij de politie moeten altijd door de politie onderzocht worden op hun merites. (Dus wat is het waarheidsgehalte).
Komt de politie in haar onderzoek onregelmatigheden tegen dan zal ze de persoon in kwestie zonodig nader ondervragen en aandringen op de "juiste" verklaring.

Iedereen heeft het recht niet te verklaren of anders te verklaren als dat hen van vervolging kan vrijwaren.
M.a.w. je mag liegen tegen de politie. Het is aan hen om de feiten juist boven tafel te krijgen. Je hoeft niet mee te werken aan je eigen vervolging.

Wat niet mag en wel strafbaar is, is meineed plegen tegenover de rechtbank.
Want daar is een afgeronde zaak ter behandeling en als je dan tegen de feiten in iets anders gaat verklaren kan dat als meineed worden gezien maar alleen als vooraf door de rechter is bepaald dat de verhoren ter terechtzitting onder ede worden afgelegd.
Hiervoor moet je dan ook voorafgaande aan de strafrechtzitting ten overstaan van de rechter beloven dat je vragen naar waarheid zult beantwoorden.

Feit is wel dat eerdere opzettelijk tegenstrijdige of onjuiste verklaringen in het politieonderzoek als verzwarende omstandigheid kunnen meetellen in het oordeel van de rechter.