Een politieke partij oprichten kost veel geld 10.400 euro als ik me niet vergis, hoe komen oprichters aan dat geld?

Elke partij is ergens begonnen, maar ''money is tight'' hoe komen mensen aan het geld om een partij op te richten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (2)

Van mensen welke in de partij willen investeren, voor je een politieke partij kan beginnen moet je volgens mij ook een petitie houden en 50.000 handtekeningen hebben van mensen welke vinden dat je een partij zou moeten beginnen. En/of je goede ideeen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat je bedoelt dat het zoveel kost om in het hele land, in iedere kieskring mee te doen en daarvoor moet je een waarborgsom storten die je bij onvoldoende stemmenaantal in de verkiezing kwijt bent.
Ik weet dat degenen die indertijd op een landelijke kieslijst van een beginnende vereniging stonden,hutje bij mutje hebben gelegd. Dus uit idealisme en eigen portemonnee. Nadien niet gehaald, dus geld weg.

Toegevoegd na 13 minuten:
Partijen die voor het eerst meedoen met een verkiezing, of bij de vorige verkiezing geen zetel hebben behaald, moeten een waarborgsom betalen.

Waarborgsom Tweede Kamer
Groeperingen die nog niet zijn vertegenwoordigd in de Tweede Kamer moeten voor kandidaatstelling een waarborgsom van € 11.250,- betalen. Bij inlevering van een lijst moet de verklaring van betaling worden overgelegd (zie Kieswet art. H 12).

De waarborgsom dient te worden overgemaakt op Royal Bank of Scotland 56.99.94.764 t.n.v. ministerie van BZK/ontvangstenrekening DCB, postbus 20011, 2500 EA 's-Gravenhage, onder vermelding van 'Waarborgsom kandidaatstelling Tweede Kamerverkiezing' en de naam van de desbetreffende groepering.

Na ontvangst van de waarborgsom krijgt de partij negentien bewijzen van betaling toegezonden. Dit bewijs - en dus niet een eigen overschrijvingsbewijs of iets dergelijks - dient bij de kandidaatstelling te worden overgelegd.

Per kieskring dient een lijst met tenminste 30 handtekeningen te worden overgelegd.

De waarborgsom wordt terugbetaald als de partij minimaal 75% van de kiesdeler behaalt. De kiesdeler bedroeg bij de Tweede Kamerverkiezing van 2006 65.591 stemmen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Die beginnende vereniging en politieke parij heette "Het Kiezerscollectief", een Nederlandse politieke partij, die werd opgericht in 1998.
Als een van de eerste partijen in Nederland, wilde Het Kiezerscollectief via internet in directe verbinding staan met haar achterban. De partij vindt dat de Nederlander te weinig bij het bestuur betrokken wordt.

Het Kiezerscollectief heeft eenmaal deelgenomen aan verkiezingen, de Tweede Kamerverkiezingen van 1998. Lijsttrekker Hein Steinen wist met zijn partij, die in 15 van de 19 kieskringen verkiesbaar was, echter slechts 1.667 stemmen te halen, 0,2% van het totaal uitgebrachte stemmen. De hoogste score behaalde Het Kiezerscollectief in de gemeente Steenderen: 0,29% van de stemmen.