Hoi, kun je iemand anoniem aangeven bij de belastingdienst?

Ik ken iemand die veel geld van de overheid krijgt. Zoals pgb, uitkering, invalidekaart enzovoorts
ik erger me groen en geel dat hij dit allemaal krijgt terwijl hij kern gezond is.
Kan ik iemand om die reden anoniem aangeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zeuren dat soort mensen extreem veel bij instanties. Krijgen daardoor ook erg veel gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem zo goed kent dat je zeker weet dat het aanstellerij is, ben je dan bevriend met deze persoon? Weet je heel zeker dat er geen jaloezie van jouw kant in het spel is en dat er echt niks met deze persoon aan de hand is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo je misschien niet verder kijken dan je neus lang is? Vraag even aan deze persoon of je hem/haar 2 weken 7 dagen per week en 24 uur per dag mag observeren en verzorgen. Ik denk niet dat hij/zij je dit ooit heeft laten doen of dat jij dit gedaan hebt. Ik ga dus uit van iemand met een sterk vooroordeel, met jaloezie, een klikspaan die zich verveelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet jaloers op zo'n gedrag. Nog een voorbeeld. Hij heeft een invalidekaart omdat er ooit iets met z'n voet was, afgelopen zomer heeft hij geheel zelfstandig een aanbouw gemetseld. Incl scheppen, en alles wat erbij komt kijken.
hij heeft me ook eens gezegd dat hij standaard na iedere vakantie een klacht indient en probeert dan het geld van de vakantie terug te krijgen. Hij werkt niet maar kan dus wel een aanbouw bouwen.. Ik wil rechtvaardigheid en eerlijkheid, het is geen jaloezie.. :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent geen dokter StevePaling, of wel? Als je het niet bent kan jij niet oordelen over zijn gezondheid, ben je het wel heb je beroepsgeheim, in beide gevallen kan je dit dus beter niet melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangeven die hap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijkheid heeft niks met anonimiteit te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het hem al heel vaak gezegd ook dat ik het er totaal niet mee eens ben. Zeker ben ik geen dokter, maar als je ieder jaar op wintersport gaat met 2 snowboards op het dak en samen met mij iedere week 2 uur gaat rennen kan ik zonder doctoraal diploma zien dat hij geen invalide kaart nodig heeft. Veel échte invaliden hebben daar last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hem al eens aangegeven dat weet hij ook. Ik zie hem iedere zondag, maar een 3e persoon wil hem aangeven maar durft dat niet op naam. Zeker ben ik geen dokter, maar als je ieder jaar op wintersport gaat met 2 snowboards op het dak en samen met mij iedere week 2 uur gaat rennen kan ik zonder doctoraal diploma zien dat hij geen invalide kaart nodig heeft. Veel échte invaliden hebben daar last van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet hij van een therapeut regelmatig hardlopen, misschien zijn er nog meer klachten die hij met jou niet bespreekt, juist omdat jij hem al eerder hebt aangegeven. Ik heb nu na jouw verhaal juist de indruk dat hij een loopje met jou neemt, en jij tuint erin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We rennen samen eenmaal per jaar een marathon 40km. Ik weet niet of jij ooit zo'n enorm stuk hebt gerend maar als je dát kan! Dan kun je zeker werken, je rug doet pijn en je knieën hebben het heel zwaar net als je enkels het zwaar hebben. Waarom zou hij tegen mij liegen als we al 25jaar bevriend zijn... Waarom zou hij dan niet tegen de overheid liegen? Bij mij valt niets te halen bij de overheid wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan nog. Nu word ik beschuldigd terwijl ik gewoon den antwoord op de vraag wil...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies: ik ben best bereid om StevePaling te geloven als hij beweert dat het om misbruik van regelingen gaat, daar gaat het niet om. Maar ik wil wel dat hij het zeker weet. Als de zaken echt zo liggen als StevePaling beschrijft, wordt het hoog tijd dat er eens iemand kritisch naar het gedrag van deze meneer kijkt. Ik hoor ook altijd verhalen dat er mensen zijn die met dit soort gedrag wegkomen, zelf ken ik ze niet. Wij hebben ook een PGB en moeten elke cent verantwoorden (en terecht!), mijn vader en moeder hadden allebei een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering en werden zeer regelmatig opnieuw door de keuringsmolen gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25 jaar bevriend? En nadat hij weet dat jij hem al eerder aangegeven had (wat geen resultaat gaf) blijft hij nog gewoon je vriend? Ik zou in zijn geval (en denk dat ik namens veel mensen spreek) geen vrienden meer met je blijven....in zijn geval zou ik hem dan heel dom vinden, misschien is dat de reden dat hij afgekeurd is om te werken....psychische en verstandelijke afwijkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je het niet aan durft om iemand persoonlijk aan te spreken (bang voor wraak etc.) dan mag je hem niet aangeven ook al ben je 100% eerlijk? Raar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat loopje nemen doet hij dan wel heel letterlijk....! Als ik dit zo lees, kan dit heel goed een geval van uitkeringsfraude zijn. Als hij ook al standaard de reisverzekering tilt, weet je al wat voor type het is..
Hij zou niet de eerste zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubiossi... Hij is nog bevriend omdat hij weet dat ik gelijk heb en dat hij oneerlijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel, tuurlijk zullen er best mensen zijn die de boel belazeren. Ik ken er ook wel die ik ervan zou verdenken. Maar ergens van binnen heb ik het fatsoen me er niet mee te bemoeien omdat ik doodsimpel niet alles weet, niet van de dagelijkse bezigheden en ook niet van gezondheid. Ikzelf heb ook mijn beperkingen die niet beter maar alleen erger kunnen worden. Het kan zomaar gebeuren dat ik over een jaar of 10 ook afgekeurd wordt en en uitkering krijg maar dat ik net niet zo slecht ben dat ik hulp nodig heb bij het toilet. Misschien gaan mensen dan ook vooroordelen over mij krijgen en mij aangeven. Niet dat ik dan niet wl werken, maar in deze tijd van het jaar is het gewoon moeilijk als minder valide aan het werk te komen, ik weet er alles van, maar ik kan gewoon niet zonder inkomen....zeker niet met de toenemende ziekenfondsrekeningen. Een WW houdt een keer op en als ik kan aantonen dat ik altijd om gezondheidsredenen nergens aangenomen wordt en de arts aangeeft dat ik voor de maatschappij 100% afgekeurd ben en ik een WAO uitkering kan krijgen ben ik ook blij....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wie zijn dan de mensen die deze probemen totaal niet herkennen of ervaring mee hebben om over mij te oordelen en mij deze inkomsten ook nog te misgunnen terwijl ze het financieel met baan veel beter hebben dan ik met een uitkering bij wijze van....(dat geldt hier met vraagsteller uiteraard ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. Wij wonen on hetzelfde huis en wij gaan ook 3x per jaar op vakantie.
De controles zijn gewoon zo slecht, ze bellen even aan hij loopt scheef en ze geloven hem. Bij de dokter kunnen ze niets vinden (duh).
Nog een voorbeeld hij kreeg 3 weken gratis massage omdat hij te gestresst was... Knap hoor zonder werk en met 1 kind dat getrouwd is... Maar het probleem is dat ik nu als mongool word neergezet terwijl ik gewoon antwoord wil op m'n vraag. Of jij het gelooft of niet, daar kan ik helaas ook niet veel aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet waar je je druk om maakt..Misschien licht 'i de boel op..tsja....de persoon brengt geen directe schade aan 'n ander aan.Ja,werkende medemensen betalen natuurlijk,da's zuur..wat 'n aso. Maar het is niet jou verantwoordelijkheid en anoniem bellen heeft wel iets engs..als je begrijpt wat 'k bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies, betrek het niet te veel op jezelf. De ene mens is de andere niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik noem slechts een voorbeeld, en die ken ik alleen van mezelf. Wat ik ermee wil zeggen is dat je alleen kan oordelen als je zelf die persoon bent of iemand die van zijn/haar klachten af weet. Als je alleen zelf weet of je in de maatschappij terug kan keren als werkende enz. enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik had het trouwens tegen Stippel die ook een voorbeeld noemde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies, je reageert nogal stellig. Wellicht neem je het te persoonlijk op. Ik ken de situatie niet maar als ik dit zo lees denk ik dat de vraagsteller de situatie wel door heeft. Ik ken zelf ook iemand die misbruik van instanties maakt, ik vind het heel erg vervelend maar kan er helaas toch niets aan doen. Vaak word je in deze hypocrite Zelf scheef aangekeken als je het er niet mee eens bent. Steek zoals dezegebruiker al zegt, je energie in andere dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik neem het niet persoonlijk op, van mij mag die. Ik ga mee met de stelling van "Dezegebruikersnaambestondnogniet". Zoals ik al zei, er zullen best van deze mensen zijn, misschien deze vriend van vraagsteller ook wel, maar nogmaals...ik noemde slechs 1 voorbeeld als reactie op Stippel, die ook een voorbeeld noemde. Ik zit zelf niet de situatie van die vriend van vraagsteller dus ik heb niets om het persoonlijk op te vatten, maar ik vind dat we in deze maatschappij en beetje doordraven wat betreft het in de gaten houden van de mensen om je heen. Ik hoop niet dat er een tijd komt dat iedereen aan elkaar verantwoording moet gaan afleggen, moet gaan uitkijken met wat je doet en zegt...kortom, dat we op eieren moeten gaan lopen en zelfs je beste vriend niet meer kan vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als die vriend terecht allerlei uitkeringen krijgt, maakt het toch niet uit of iemand hem "aangeeft"? Hij krijgt waarschijnlijk een herkeuring en valt door de mand OF hij wordt gewoon weer afgekeurd en gaat verder met zijn leven met allerlei uitkeringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
N.b. Als voorbeeld: Als ik een inbreker op het dak zie, dan bel ik ook de politie. Mocht de inbreker zijn dak aan het repareren zijn, dan is er verder niets aan de hand.
Zelfde hierboven, is deze man terecht uitgekeerd, is er toch niks aan de hand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze discussie is overgegaan op het morele aspect van zo'n aangifte.
Er wordt voorbijgegaan aan de kern van de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mocht het allemaal waar zijn zoals je het beschrijft troost je dan met de gedachten dat zulk gedrag van alle tijden is.
Je zou er geen energie aan moeten besteden.
Als je niets meer zou uitkeren wat moet de maatschappij dan met zo'n iemand. Ik wil hem/haar niet als collega en dan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bessy, als deze reacties als antwoord werden gegeven was je wijsvinger op zijn plaats geweest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij gaat je dus beter voelen wanneer iemand anders zich slechter gaat voelen. Mooi hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en jij bent een heilige? jij doet niets fout? Denk even heel goed na voor je zoiets doet. Het komt altijd bij je terug hoor. KARMA!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees net dat hij al 25 jaar "bevriend"is met diegene. ....vriendschap is een illusie.... Als je diegene al eens hebt aangegeven, dan moet hij wel erg vergevingsgezind zijn, als die nog met jou wil omgaan hoor! Ik zou me rot schamen, ik zou niet meer met diegene om kunnen gaan. (als ik de verrader zou zijn heh?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zéker dat die persoon kerngezond is?
Er zijn veel niet bespeuren ziektes, ik zou er goed over nadenken, voor dat je een misschien ziek persoon ( denk aan MS b.v, niet altijd te zien) nog meer leed aan doet.
Geloof me, ik weet waar ik het over heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, laat vraagsteller zijn vriend gewoon aangeven, het blijkt hier al dat ze er toch niets mee bereiken. Behalve dat het straks voor "echte zieken en zwakkeren" in de maatschappij nog moeilijker is om hier je uitkering aan te vragen omdat er nu eenmaal onwetende nieuwsgierige verklinkers zijn die zich vervelen en ergeren aan mensen die hun inkomen krijgen door niet te werken graag aangeven als onterechte genieters van uitkeringen en voorzieningen.
Tuurlijk is de echte dader die misbruik maakt van die mogelijkheden, maar laten wij als eerlijke werkers (die het veel beter hebben dan hun en ook nog een schoon geweten hebben) ons daar niet medeplichtig aan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk heb ik wel een bloedhekel aan mensen die misbruik maken van regelingen en verzekeringen. Zij hebben er volgens mij schuld aan dat de kosten de pan uit rijzen. Als je de mening van veel mensen hoort, zijn alle PGB-trekkers profiteurs. Er zijn er inderdaad bij die de kluit belazeren en die verpesten het voor degenen die het PGB wel goed benutten. Wat mij betreft zou er wel wat steviger gehandhaafd mogen worden als inderdaad blijkt dat veel mensen de kluit belazeren. En dat een ander er geen last van heeft, dat is onzin: de maatschappij, dat ben jij. Iedereen betaalt mee aan die voorzieningen. Die moeten dus besteed worden aan waar ze voor bedoeld zijn. Iedereen moet zijn steentje bijdragen als hij dat kan, in plaats van te profiteren van het harde werk van andere mensen. Of ik zo ver zou gaan dat ik een ander aan zou geven, ik denk het niet, maar ik zou hem er wel op aanspreken. Maar dat heeft vraagsteller al herhaaldelijk gedaan, geeft hij aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is altijd al zo geweest.Er zijn mensen die een WAO uitkering hebben en niets mankeren.Ik heb ze zelf ook meegemaakt toen ik in de verfdetailhandel zat.Die kochten meer verf en stucmateriaal dan een gemiddeld bedrijf.En thans lopen er 5000 (dat zullen er wel meer zijn) spookinwoners die ook een uitkering hebben en niet traceerbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet dat zo veel mensen zo snel de (mogelijke) oplichter een hand boven de hoofd willen houden. Deze meneer wilt het aangeven, zodat de belastingdienst onderzoek kan doen. Het is echt niet zo dat de belastingdienst dan direct de geldkraan stopt hoor, die gaat eerst op onderzoek uit. En als blijkt dat diegene onterecht geld ontvangt, dan hoort dit toch gestopt te worden? Het is toch niet eerlijk dat de mensen die het hard nodig hebben, minder kunnen krijgen omdat er mensen tussen zitten die ook geld krijgen. Ik vind juist het aangeven KARMA, want dan krijgt diegene, als hij/zij jaren de overheid opgelicht heeft, een keertje koekje van eigen deeg. En mocht de vriend recht hebben op de uitkering, dan is dat in ieder geval duidelijk. Kom op mensen, het sociale systeem werkt alleen als er zo min mogelijk opgelicht word!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel, ik zou het ook vreselijk vinden als ik hoor dat een bekende van mij is gepakt voor het oplichten van de uitkeringsinstantie. Als gebleken is door de arts dat diegene helemaal niets "meer"mankeerde. Het is dan terecht dat diegene het moet terugbetalen. Dan is natuurlijk de vraag: "Wie is de persoon die dit KAN beoordelen?". De buurman, vriend of familie of de uitkeringsinstantie en arts? Naar mijn weten zijn dit de laatste 2. Het moet niet zo zijn dat iedere nederlander voor arts mag spelen en iedereen aan mag geven als oplichter omdat hun vinden dat ze niets mankeren omdat ze niet de hele dag ziek op de bank liggen en ze hun af en toe thuis een klusje zien doen of zien sporten? Dat de overheid regelmatig aangeeft dat we als familie, buren of kennissen onze ogen en oren de kost moeten geven aan de mensen om hun heen wil niet zeggen dat we alle dagelijkse bezigheden van dag tot dag van de ander gaan noteren en dit als dagboek stiekem aan de uitkeringsintantie afleveren van "Kijk eens hoe ziek die is?"
Daar zijn mensen voor opgeleid, die hebben ziektebeelden en medicijnen gestudeerd en die weten pas waar ze over praten, dat weet een vriend die enkel buschauffeur of manager is toch niets van? Net wat je zegt.....vraagsteller kan zijn onvrede bij de vriend aangeven maar aangeven bij die instantie zou ik toch mee uitkijken als je zelf "Niet alles" weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gru, Inderdaad, als ik als buurvrouw mijn buurjongetje van 4 regelmatig hoor huilen maar ik ben daar nooit binnen ga ik niet meteen de kinderbescherming bellen nee. Ik bel daar dan aan en ga eerst vragen wat er aan de hand is, wie weet is het kind wel ziek, of huilt het vaak om aandacht die het van de ouders eist. (Die kinderen heb je). Ik ga ook niet bellen als hij vaak met zijn been in het gips loopt, misschien gewoon een afwijking aan de knie of whatever. Stel je voor dat later blijkt dat mijn aangifte totaal onterecht was en ik gewoon niet de moeite nam interesse te tonen (waar ik deze vergissing had voorkomen en waarmee ik uiteindelijk ook mijn buren niet weggepest had om niets en hun een slechte naam heb bezorgd in de buurt...."De politie was daar aan de deurrrrr......". Nee, bij familie zit ik ook niet 24/7. Ik werk namelijk 5 dagen in de week, geen tijd voor. Ik heb zelf ook mijn beperkingen, nu kan ik alles nog (ik overbelast het te vaak omdat ik niet afhankelijk van anderen wil/kan zijn en ik geen recht op thuishulp heb), maar misschien komt er een tijd dat ik artrose heb (dat zie je niet aan de buitenkant) en ben ik ineens arbeidsongeschikt, dan zou niemand mij begrijpen want vroeger kon ik toch ook alles? Zouden ze mij dan moeten aangeven omdat hun vinden dat ik niets mankeer want hun voelen die pijn niet dus is die pijn er niet? Nee...dat zou ik bij een ander dus ook niet. Al ziet die arts deze "mogelijke" oplichter niet vaak......hij is wel gespecialiseerd in de eventuele kwaal en kan de keren dat hij hem wel ziet toch goed beoordelen of die kwaal nog in aanmerking komt voor arbeidsongeschiktheid, een arts hoeft daarvoor die man echt niet 24/7 te zien hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat gepiep over karma is grote onzin. Sommige mensen maken de meest verschrikkelijke dingen mee tijdens hun leven terwijl ze die nergens aan 'verdiend' hebben, andere mensen glibberen overal tussendoor. Karma is een mooi idee waarmee we onszelf wijs kunnen maken dat er nog iets van logica of ordening in zit, maar er is geen gerechtigheid op kosmisch niveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat die persoon toch eens genieten van het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gru, Even een laatste bijdrage hier. Wat voor wereld creëren we hier nu eigenlijk? Als je niet op je buren let en dus niet in de gaten hebt dat je buurjongen/meisje mishandeld bent jij als onoplettende buur dan fout bent omdat je teveel met jezelf bezig bent? Betekent het dan dat als ik niet op de mensen om mij heen let omdat ik met mijn werk, huiswerk en hobby's bezig ben en dus niet bemoei met de "Onterechte uitkering" va mijn kennissen dat ik dan uiteindelijk medeschuldig ben aan de nalatigheid van de uitkeringsinstantie en arts? Omdat ik mijn energie er niet in steek en geen telefoonkosten eraan verspil? Omdat ik nu eenmaal moeilijk onderscheidt kan maken tussen echt of nep? (doodgewoon omdat ik geen arts ben?)
Dat ogen en oren de kost geven is ooit iemand mee begonnen, is er ooit verteld door de overheid en we slaan nu zels zo door hiermee dat we iemand die het niet doet zelfs als "slecht" veroordelen. Laat de belastingdienst of uitkeringsinstanties dan de artsen maar aan hun haren trekken en de uitkeringsontvangers wekelijks uitnodigen voor controles, die zijn namelijk degene die de uitkeringen uitdelen en de regering is degene die dit accepteerd "blijkbaar". Laten de familie en buren en vrienden hun handen ervanaf houden en naar zichzelf kijken en met hun eigen gezin bemoeien is mijn motto voordat je naar een ander kijkt. Ik weet dat het mogelijk is iemand aan te geven, maar dit hierboven is precies waarom ik het niet doe. Mijn telefoonkosten worden niet vergoed als ik werk overneem van de UWV en de arts, ik krijg geen beloning voor de oplettendheid en de tijd die ik eraan besteedt, integendeel tot hunzelf....zij gaan er financieel op vooruit voor steeds minder arbeid. Ooit stond een paar jaar geleden het UWV heel slecht in het nieuws omdat het teveel subsidie vroeg en ontving, hun besteedde dit aan overdreven luxe in de werkomgeving, dure stoelen en vloerbedekking en noem maar op. Sja....ze hebben hiermee zelf het verkeerde voorbeeld gegeven toen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat Steve de Paling te boordevol vooroordelen zit. ook al woont ie alleen, dan nog kan ie vol stress zitten. vraag jij je werkelijk af wat hem bezig houdt? Ik ken alleenwonenden die echt niet kunnen werken bijvoorbeeld door de autoritaire maatschappij waarin we leven, overgevoelige mensen. mensen die perfection istisch zijn, mensen die het zelf dan maar doen wat er moet gebeuren, omdat niemand hen helpt, ondanks hun pijn, en dan vervolgens een week plat moeten, omdat ze over hun grenzen zij ngegaan. Zien de buren dat? nee, maar vooroordelen wel. Zo'n kaart, PGB e.d. krijg je ook niet zomaar. Daar is dit land te bureaucratisch voor wat dat betreft. Dus doe niet zo moeilijk en laat die man. Niemand vind het leuk om door een vriend genaaid te worden als het niet lekker is. Vriendelijk tegen iemand zijn en hem dan achter zijn rug om naaien. How low can you go? Help hem liever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat mensen onderschatten hoe goed andere mensen de overheid/instanties in de maling kunnen nemen. Neem nou maar van mij aan, ik heb het van heel dichtbij gezien.. Als je echt niet wilt werken.. En je kan goed liegen.. En uiteindelijk, wat gebeurd er nou als je het aangeeft, er word naar gekeken, meer niet.. Ik zie daar geen schade in... Want als hij het rechtmatig verkrijgt.. Dan blijft dit zo.. Beetje ongemakkelijk op die moment voor de persoon, maar ja.. Zo zijt het, je ontvangt geld.. En als er twijfel is over je oprechtheid, moet dit onderzocht worden. En er zijn wel ergere dingen in de wereld dan onderzocht te worden op mogelijke fraude. Maar ja, dit is mijn mening, en ik hoop dat meerdere mensen deze delen, want ik ben trots op Nederland met zijn sociale stelsel, en deze moet beschermd worden, zodat we het nog beter kunnen maken.. Minder oplichtingen = meer geld beschikbaar = betere zorg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alsof de gehandicapten AL het geld in de maatschappij ontnemen. Das een minderheid. Het grote geld waar de belastingbetaler voor op moet draaien, verdwijnt ergens anders heen. Durf je daar ook naar te kijken? of mag die ene % van de wereldbevolking lekker blijven door frauderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gru, waar in hemelsnaam heb jij gelezen dat iemand hier (of bedoel je mij) fraude ok vind? Ooooh, je doelt op mijn stelling dat ik niemand ga aangeven? Over zwart-wit denken gesproken, jij herkent hier de kleur grijs niet. Ik ben er juist tegen, alleen ben ik niet degene die de uitkeringen aan de mensen toedeel en ben ik niet diegene die die mensen afkeurt en dus voel ik me ook niet de persoon die moet beoordelen of diegene ziek is. Als iedereen en ook het UWV vind dat wij hun een handje moeten helpen, prima....laat ze mij een opleiding tot arts financieren en in dienst nemen, dan wil ik dat wel doen...als dan meer mensen dat voorbeeld gaan volgen. Jij vind mij niet slecht als iemand niet aangeef maar wel een star persoontje dan. Iemand die niet zo flexibel is en alleen met mezelf en mijn eigen regeltjes bezighou. Nou komt het....er bestaat geen regel dat ik de wet overtreed als ik die persoon niet aangeef, dus ik hoef me niet aan die regel te houden. Het is geen misdrijf als ik door drukte met mezelf de problemen van anderen niet zie. Al zou ik ze wel zien kunnen ze mij niets verwijten, ik ben niet degene die fraudeert, ook niet degene die het heeft laten gebeuren, sterker nog, ik sta er volledig buiten...heb helemaal geen aandeel in die zaak. En juist, als dat inderdaad zo zou zijn dat artsen met vermoedens werken en dus uit gemakzucht mensen in vredesnaam maar afkeuren.....DAAR zou dan de fout liggen. Ze krijgen een goed salaris dus moeten ook maar goed werk leveren. Niet met vermoedens werken maar met zekerheid....wij betalen VET voor zorg en zekerheid en mogen er dan best iets van terugverwachten toch? Hoe ben jij trouwens zo zeker dat die artsen met vermoedens werken en niet met hun verstand? Zelf arts of opleiding tot arts genoten of gewoon ervaring als arts die mensen maar een aandoening aanpraten omdat die er niet achter kan komen wat het werkelijk is? Vind dat juist een vreemde redenering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JALOERS? ieder zijn eigen geluk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom hebben zoveel mensen een kat als fotootje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag me af of vraagsteller ook weet waarom "vriend" zijn UWV krijgt.
Misschien is het PGB alleen maar een aanvulling.
Bij een PGB moet je heel veel uitgaven verantwoorden.
Er zijn inderdaad HEEL VEEL dingen die je niet ziet.
Kan me ook voorstellen dat die vriend sommige dingen u echt NIET gaat vertellen.

Antwoorden (6)

Dat kan 9 van de 10 keer wel. Voor uitkeringsfraude (dus bedragen die van het UWV worden ontvangen) kun je dit online en anoniem doen op het Centraal Meldpunt Fraude (zie 1e link)

PGB's worden verstrekt via Zorgkantoren. Fraude met PGB's moet je daarom melden bij het zorgkantoor dat de PGB indiceert. Via de 2e link kun je kijken welk zorgkantoor in jouw regio actief is en hen een bericht sturen.

Invalidekaarten worden volgens mij door de gemeente verstrekt dus fraude hiermee kun je als het goed is bij de gemeente melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt dat invalidekaarten door de gemeente worden verstrekt, het pgb volgens mij ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@crea: Nee, pgb komt van het Zorgkantoor, via BJZ of het CIZ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het CIZ werkt toch voor de gemeente, die kijken wat voor hulp er nodig is en geven dat vervolgens door aan de gemeente
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@beiden: het CIZ indiceert alleen maar (ze heten dan ook Centrum Indicatiestelling Zorg). Dat wil zeggen dat zij bepalen hoeveel PGB je moet ontvangen en waarvoor. De zorgkantoren betalen dit uit, en in een paar uitzonderlijke gevallen betaalt de gemeente ook uit. http://www.pgb-plein.nl/index.php?p=17
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gemeente betaalt volgens mij geen PGB, maar sommige voorzieningen komen uit de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Bijv. hulp in de huishouding, een scootmobiel, aanpassingen aan een woning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
P.S. En WMO kun je aanvragen bij gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Natha2011. Het klopt allebei, want je kunt vanuit de Wmo een PGB aanvragen, dit loopt dan wel via de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me sterk. Maar als jij het zegt...
Als iemand gelden van de overheid ontvangt, kunnen die gelden nooit zwart zijn.

Dus deze inkomsten aangeven bij de belastingdienst heeft geen enkele zin.

Zoals je de fraude hier omschrijft, is er hier wellicht sprake van sociale verzekeringsfraude.

Als je overweegt deze fraude aan te geven..moet je bij b.v. het UWV zijn en het daar melden.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Stuur een anonieme brief naar de diverse instanties en belastingdienst..
Bij een brief is het niet te achterhalen van wie die komt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt iemand anoniem aangeven bij meld misdaad anoniem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt gewoon een anonieme brief sturen naar de belastingdienst. Je krijgt echter niet zomaar een pgb en een invalidenkaart. Het kan zijn dat er iets aan de hand is dat jij niet kunt zien. Niet alle redenen voor een pgb ov invalidenkaard zijn zichtbaar. Je kunt bijvoorbeeld een invalidenkaart hebben omdat je door rugletsel niet ver kunt lopen. Dit wil niet zeggen dat je niet ogenschijnlijk gezond loopt. PGB wordt pas toegekend naar een behoorlijk secure procedure. Bedenk dus dat als je hem ''verlinkt' je wellicht iemand die erg afhankelijk is van zijn uitkering in grote problemen kunt brengen. Daarbij kun je je ook afvragen wat dit over jou zegt als je hem aangeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denkt u dat iemand in uw omgeving fraudeert met een uitkering? Meld dit dan via het Centraal Meldpunt Fraude. Melden kan anoniem.

http://www.uwv.nl/particulieren/algemeen/webforms/meldpuntfraude.aspx

Geef in ieder geval de naam, het adres en andere gegevens van de betrokkene zo volledig mogelijk door. Beschrijf ook kort waarom u denkt dat deze persoon fraudeert.

U kunt ook een brief schrijven. Stuur deze aan:
Centraal Meldpunt Fraude UWV
Antwoordnummer 13097
2501 VC Den Haag

Telefoneren kan ook. Bel dan met UWV Telefoon
via 0900 – 92 94 (lokaal tarief). Uw informatie wordt altijd vertrouwelijk behandeld.