Mag een politie-agent vragen wat je in je tas hebt?

Stel ik loop op straat, en een agent houd mij tegen. Hij vraagt me of ik mijn tas wil openen.

Mag ik antwoorden met:
Nee, dat wil ik niet!

Of ben ik verplicht hem te laten zien wat ik in mijn tas heb.

Hetzelfde als met nieuwjaar, als ik een tas met vuurwerk bij heb. Mag de agent mij dan vragen wat ik erin heb zitten? Of nee, sterker nog, mag hij erin KIJKEN?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
25.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorbeeld: Als jij nietsvermoedend en geruststellend toevallig in een trein zit tegenover iemand met een enorme sporttas in de veronderstelling dat je tegenover je een fanatieke sportfanaat zit en plotsklaps komt er politie binnen die die persoon wil fouilleren en de tas wil onderzoeken maar die persoon weigert....zou jij dit misschien kunnen begrijpen. Maar als later blijkt dat er een complete bom in zat die de hele trein inclusief jou kon opblazen.....ben jij toch blij dat de politie hier ter plekke achter kon komen, dat de politie die macht toevallig heeft, nu kon de bom op tijd onschadelijk gemaakt worden.

Het beste antwoord

Onder bepaalde omstandigheden mogen agenten iedereen op straat fouilleren. Daarbij mogen ze je ook vragen om de inhoud van je tas te laten zien.

Wanneer mogen agenten preventief fouilleren?
- als er een concrete verdenking is dat je een ernstige overtreding of misdrijf hebt gepleegd;
- als de burgemeester bepaalde buurten of wijken heeft aangewezen als veiligheidsrisicogebieden. In zulke buurten is preventief fouilleren (inclusief tascontrole) toegestaan. In bijvoorbeeld Amsterdam zijn er verschillende wijken waar zo'n verordening geldt: http://www.amsterdam.nl/algemene_onderdelen/indexen/persberichten_6/persberichten_0/@359626/preventief/
- binnenkort krijgen burgemeesters ook de bevoegdheid om bij een onverwachte gebeurtenis, zoals een vechtpartij of een dreigende confrontatie tussen voetbalhooligans, een fouilleergebied voor maximaal 12 uur aanwijzen. In zo’n gebied mag de politie preventief op wapens fouilleren.

Natuurlijk mag je altijd weigeren om de inhoud van je tas te laten zien. De agent zal dan een inschatting moeten maken of hij/zij het nodig vindt om je over te brengen naar het politiebureau. Agenten mogen aangehouden personen die worden afgevoerd naar het bureau altijd fouilleren aan hun kleding, inclusief tassen en rugzakken.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bronnen.. Informatie die ik net iets meer kan gebruiken dan de rest.. Dank je! +10 Punten.

Andere antwoorden (10)

Tuurlijk mag je weigeren. Het is dan echter wel zo dat je verdacht gedrag vertoond daarmee en dan kunnen ze je dus meenemen naar het bureau waar ze uiteindelijk alsnog in je tas kijken.
Handiger dus om het maar gelijk te laten doen, zeker als je niets geks of illegaals bij je hebt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het toegestaan is wanneer er een aanleiding voor is. Er is ook een leuk arrest wat hiermee te verglijken is. Stormsteeg arrest en de Hollende kleurling arrest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet tenzij er een plaatselijke noodverordening is ingesteld. Hij mag hoogstens vragen naar een id. Voor de rest niet. Ik weet de bron zo niet maar heb het recent gelezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze mogen er volgens mij niet zomaar erin kijken, daar moeten ze een reden voor hebben.
12 jaar geleden
Je hoeft niet mee te werken aan het leven van bewijs tegen jezelf. Dus je hoeft de tas niet te openen.
12 jaar geleden
De politie heeft het recht om in uw tas te kijken als zij u aanmerken als verdachte.

U wordt aangemerkt als verdachte wanneer er uit feiten en omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit. (art. 27 Strafvordering)

Is er geen sprake van een verdenking, dan heeft de politie toestemming nodig, of er is een verordening uitgegeven voor controle.

Dus de volgende keer dat een agent in uw tas wilt kijken. Vraagt uw gewoon of u ergens van verdacht wordt. Zo niet, weigert u uw tas te openen voor ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een verdenking is (feiten en omstandigheden) dan moet je meewerken, anders is het vrijwillig. overigens ligt het aan de grond waarop men in je tas wil kijken hoever de bevoegdheden gaan. vb diefstal of wapenwet hebben verschillen vwb bevoegdheden van de politie om een onderzoek in te stellen. Als je in een gebied loopt waar preventief fouilleren is toegestaan dan zal je moeten meewerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een agent mag jou slechts verzoeken je tas te openen wanneer je van een misdrijf verdacht wordt.

Hij MOET jou eerst mededelen dat jij verdacht wordt van een strafbaar feit, b.v. diefstal of het vervoeren van of handelen in illegale goederen.

En vervolgens kan/mag hij/zij jou dan verzoeken de inhoud van je tas te tonen.

Alleen als een speciale noodverordening van kracht is, mag een agent je, zonder dat je ergens van dacht wordt, verzoeken je tas voor hem/haar te openen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
maar als je het niet wil???
dan krijg je gezeik bij ons wort je naar se reabount gestuurt
raat=r he
Ja, hij is opsporingsambtenaar en mag dat vragen.
en natuurlijk mag hij dan ook in je tas kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De politie kan je laten legitimeren en mag je fouilleren dus ook in je tas kijken jij mag dit weigeren als de politieagent daar geen concrete reden voor heeft.