Wat zijn de standpunten van de discussie dat politici hun dubbele nationaliteit moeten opgeven?

Binnenkort hou ik een discussie hierover en ik zou graag veel argumenten voor & tegen willen weten, zodat ik me kan voorbereiden. (Ik ben voor, dus ik ben ermee eens dat politici alleen een Nederlands paspoort mogen hebben).Hoe kan ik dit het best verdedigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist je dat Marokkaanse Nederlanders hun Marokkaanse nationaliteit niet eens op KUNNEN geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat doen ze dan met de politici met een Marokkaans paspoort? Als het verplicht zou zijn die op te geven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die moeten waarschijnlijk hun functie dan maar opgeven, waarbij ik maar even in het midden laat of dit een "bedoeld" of "onbedoeld" bijverschijnsel is.

Antwoorden (3)

Voor de tegenargumenten verwijs ik je door naar:
www.buitenlandsepartner.nl , klik dan op Forum, daar kun je alle politieke partijen en hun standpunten terugvinden.
Ik ben overigens tegen. Mijn mening is dat een dubbele nationaliteit een plus is voor de multiculti-samenleving die Nederland inmiddels is geworden. Verder is afstand doen van een dubbele nationaliteit in sommige landen verboden, kost het soms erg veel geld of verlies je rechten die heel persoonlijk (erfrecht bijvoorbeeld) zijn voor de mensen in kwestie.
Overigens moet je in Nederland in principe al afstand doen van je nationaliteit als je wilt naturaliseren als Nederlander. Er zijn uitzonderingen, maar dat blijven uitzonderingen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Als je die rechten niet in gevaar wilt brengen moet je geen politicus worden. Dat is nl eten van 2 walletjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben btw ook tegen hhor. maar het is verplicht voor school en ik ben in het groepje "voor" geplaatst..
Niemand kan 2 heren dienen, is een heel juist spreekwoord. Een politicus moet weten waar hij staat en kan niet uit 2 vaatjes tappen. Je bent óf Turk óf Nederlander, óf Marokkaan óf Nederlander, enzovoorts. Politici die 2 nationaliteiten willen behouden moeten opstappen want die kunnen de Nederlandse zaak nooit met hart en ziel dienen en zéker niet als er een conflict ontstaat tussen Nederland en hun land van afkomst.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld dat ook voor Nederlanders die ook bijvoorbeeld een Engels paspoort hebben?
Zoals VVD'er Bart de Liefde.
zondag
12 jaar geleden
Wat mij betreft wel. Je kan niet met 2 maten gaan meten. Dus hij moet kiezen of hij Engelsman of Nederlander wil zijn.
Geldt dat ook voor Nederlanders die een ander paspoort hebben?
Zoals Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten met een Zweeds paspoort.

Of VVD'er Bart de LIefde, met een Engels paspoort.

Of gaat het alleen om die gevallen van Turks of Marokkaanse nationaliteit, waar Geert Wilders zo tegen is?

Mark Rutte van de VVD, nu premier van het door de PVV gedoogde kabinet, zei drie jaar geleden dat geregeld moest worden dat een dubbele nationaliteit niet meer mogelijk is. Dat is overigens heel lastig omdat sommige landen, Marokko, Argentinië en nog zo'n vijftien andere landen, niet accepteren dat iemand zijn nationaliteit afschudt.

Al die mensen zouden dus uit de politiek moeten?

Wilders zegt dat Albayrak als staatssecretaris van Justitie Turken zal voortrekken bij naturalisatieverzoeken. Dat verwijt is nergens op gebaseerd.
Er is net zo weinig aanleiding om dat te veronderstellen als de aanname dat Wilders zich zou laten omkopen door Limburgse projectontwikkelaars alleen vanwege het feit dat hij uit die provincie komt. Overigens vergeet Wilders uit te leggen waarom volgens hem het opgeven van een nationaliteit of een paspoort tot gevolg heeft dat men zich niet langer loyaal zou voelen ten opzichte van het land van herkomst. Dat idee is onzinnig.

Loyaliteit zit niet in een document.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel ik toen de discussie voor het eerst oplaaide een aantal jaren terug ook voor was, staan hier precies de standpunten die mij inmiddels hebben overtuigd dat het bullshit is ; een paspoortje zegt helemaal NIKS, en al helemaal niet over loyaliteit (die je voor zover aanwezig ook niet afpakt met het paspoort).