Aan welke regels moet een land voldoen voor rechtstreekse begrotingssteun?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
begrotingssteun van wie ?

Antwoorden (2)

Volgens mij geeft mijn antwoord geen antwoord op je vraag maar ik weet een klein dingetje wat er volgens mij wel een soort van over gaat:

In de Europese wetgeving staat volgens mij dat elke lidstaat een begrotingsschuld mag hebben van 3% van de totale begroting om bij de EU te mogen horen. Volgens mij is dit dus één van de regels. De regel in Europa is namelijk volgens mij gewoon dat je een lidstaat moet zijn van de EU.

Europa heeft naar mijn mening grote fouten gemaakt in het dogen van dit beleid met de begrotingsproblemen in Griekenland omdat er een veel groter percentage is geaccepteerd bij de toetreding tot de EU. Hierdoor is een heel verkeerd signaal afgegeven waardoor verschillende landen zoals Spanje en Portugal ineens ook grotere schulden blijken te hebben.

Maar, zoals ik al zei, ik weet het niet precies verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet lid zijn van de EU en het moet de intentie hebben het begrotingstekort terug te brengen tot onder de 3 %. Deze intentie moet nog wel blijken uit bijvoorbeeld een begroting. De regels worden echter niet streng toegepast, aangezien de EU zich het nauwelijks kan veroorloven om een lidstaat failliet te laten gaan, deels door de dreigende reputatieschade van de EU en deels door de verwevenheid van de economieën.