Hoe heet de Nederlandse elite krijgsmacht, zoals de Navy Seals of de SAS?

Toegevoegd na 16 minuten:
ik ben op zoek naar het equivalent van de SAS

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor alle informatie :D
ik weet nu een stuk meer!

Antwoorden (5)

Lijkt mij het Korps Commandotroepen (KCT).
Hierin zijn wel weer meerdere specialismen en opleidingen.
Zie wiki

Toegevoegd na 16 minuten:
Voor de SAS blijft men antwoord wel KCT, omdat deze het meest allround zijn. Van duikers tot HALO springers en van Medics tot Snipers etc etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De SAS is niet bepaald equivalent aan de Navy Seals. De SAS valt namelijk niet onder de marine volgens mij, terwijl de Seals dat weer wel vallen volgens mij. Bovendien is de taakomschrijving van deze 2 special forces heel anders.
Hoe het leger is ingedeeld, en welke speciale leger eenheden er in het leven worden geroepen verschilt per land.
Bovendien zijn er in de US veel meer speciale legereenheden (zoals de Delta Force bijvoorbeeld) dan alleen de Seals, en zijn er in de UK veel meer speciale legereenheden dan de SAS (zoals bijvoorbeeld de SBS)

In nederland heb je het korps commandotroepen, met daaronder de luchtmobiele brigade, en noem het maar op allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aangezien s.a.s. staat voor special air service is het aan te nemen dat ze onder de luchtlandingstroepen vallen.
Voor de Landmacht - Korps Comandotroepen...

Voor de Marine - MARSOF (Maritime Special Operations Force) is de overkoepelende eenheid waarbinnen de Unit Interventie Mariniers (UIM) (voorheen Bijzondere Bijstands Eenheid-Mariniers), Mountain Leader Verkenningspeloton en Amfibisch Verkenningspeloton nu zijn geïntegreerd.
Het Korps Mariniers zelf is geen Special Force, wel onderdelen daarvan...

Voor de Marechaussee - Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten

En buiten de legeronderdelen om hebben we ook nog de arrestatieteams van politie en een gecombineerde groep van leger en politie - Dienst Speciale Interventies

En dit alles is dan ook nog opgedeeld in subgroepen...

Toegevoegd na 1 minuut:
En als bron natuurlijk wiki

Toegevoegd na 19 minuten:
En natuurlijk hebben we de DSI - Dienst Speciale Interventies die voorheen BBE - Bijzondere Bijstands Eenheden bekend stond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Korps Mariniers.

En daaronder zitten als speciale eenheid het korps BBE
Bijzondere bijstands eenheid.
Hier mag je maximaal 3 jaar van deel uitmaken.

Iederen denkt dat het de commando's of de Marechausse is. Dat is niet juist.

Ook bij de trein in de Punt en de school etc etc waren het Mariniers. Ook in Den haag
Zelf was ik iets et jong toen, maar ik heb wel gediend met een paar van de jongens die daar geweest zijn.

Op Schiphol worden de gijzelings trainingen altijd door het Korps Mariniers uitegevoerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
UIM (Voorheen BBE-Mariniers)

Sinds de herziening van het stelsel van Speciale eenheden in juli 2006 hebben de BBE-Mariniers een andere naam gekregen om ook op die manier in het nieuwe stelsel van de Dienst Speciale Interventies (DSI) te passen, sindsdien heet de eenheid Unit Interventie Mariniers (UIM).
De Unit Interventie Mariniers, of kortweg UIM, is de Nederlandse nationale anti-terreureenheid. De UIM is een onderdeel van het Korps Mariniers. Ze hebben hun thuisbasis in de Van Braamhouckgeest kazerne in Doorn.

Overigens is dit niet de enige Bijzondere Bijstandseenheid. Er bestonden voor de DSI diverse Bijzondere Bijstandseenheden voor diverse taken, zoals een Politie BBE (BBE-P) en een BBE Krijgsmacht die onder verantwoordelijkheid valt van de Koninklijke Marechaussee. Nu zijn al deze eenheden opgenomen in de Dienst Speciale Interventies (DSI).