Dat wij als exportland veel geld kwijt zijn aan valutaverschillen. Bovendien kost zo'n hele operatie (nieuwe biljetten en munten maken, alle kassasystemen veranderen etc) kaluwen vol met geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en het 'huwelijk' met de Duitse Mark kost ook kaluwen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh sorry: kLAUwen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En structurele nadelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn geen nadelen verbonden aan het herinvoeren van de Gulden!
De leugens vliegen je wat dat betreft om de oren.
Als exportland hebben wij daar ook geen problemen van te verwachten,want in het verleden heeft dit ook geen problemen gegeven en extra kosten ivm zgn. valutaverschillen zijn en waren er toen ook niet!
Alle Europese munten waren nl. al lang vóórdat de Euro werd ingevoerd aan elkaar gekoppeld en er traden al jaren geen koersverschillen meer op.
Wij (als Nederland) zijn er met de invoering van de Euro meteen 10% op achteruit gegaan omdat de waarde van de Gulden werd ondergewaardeerd.
En het nieuws gezien gisteren?
Wij hebben (volgens de zgn. deskundigen van het CPB -"ik wil dat je dit voor mij onderzoekt,maar ik wil wel die en die uitslag"-) maar liefst ÉÉN WEEK extra verdiend na het invoeren (volgens hen "dankzij" het invoeren van de Euro!!!)
EEN WEEK!!! IN TIEN JAAR TIJD....FANTASTISCH!!!
Deze ene week hadden wij met de Gulden ook verdiend en hoogstwaarschijnlijk zelf nog meer.
Want de Euro ligt psygologisch absoluut niet goed bij het Europese volk!!!
En een munt die psygologisch niet goed ligt Kost geld in plaats van dat het iets oplevert.
Dat de waarde te hoog zou worden ten op zichte Vd euro . dus dat in Nl gemaakte producten duur zouden zijn in de rest Vd euro zone (als die dan nog bestaat) maar de inkoop van grond stoffen , energie enz dan weer veel goedkoper worden .wat hogere export kosten door valuta risico's naar euro landen . Wat extra wissel kosten ,alhoewel we zouden giraal de euro als verreken eenheid kunnen aanhouden ,zoals vaak met de dollar in de wereld . Het grootste nadeel ,prestige verlies van de politieke elite . Het is een moeilijke situatie , het is goed dat het onderzocht wordt , en dat zin en onzin gescheiden worden . Ik denk geen gulden (waar ik direct gewend aan zal zijn ) maar een 2de euro ! Een voor de noordelijke , en een knoflook euro Vd zuidelijke landen . Het grootste gevaar is dat men nu niks doet , er moet nu een duidelijke koers ingeslagen worden . Of vol en blind de euro steunen ,of toch op tijd de zaak opnieuw bekijken , en Grieken land ,Italië enz een devaluatie gunnen ,in een eigen valuta .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zondag
12 jaar geleden
Voor Zuid-Europa zou er dus een "kneuro" moeten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Invoering van de eigen vertrouwde valuta is minder schadelijk dan invoering van een Noordelijke en Zuidelijk Euro.
Een Neuro zou iedere Nederlander nl. duizenden Euro's inkomsten per jaar gaan schelen.
In de min wel te verstaan.
Door de herinvoering van de gulden zal deze sterk in waarde stijgen ten opzichte van de euro. Dat vormt een directe bedreiging voor de export van onze producten, die hierdoor voor het buitenland te duur zullen worden.
De consumenten in de overgebleven eurolanden zullen die niet meer kopen vanwege de hoge prijs.

Ook voor banken en pensioenfondsen kan zo'n overstap ernstige gevolgen hebben.Investeringen in euro's zoals in staatspapieren van andere eurolanden zullen immers sterk in waarde dalen. Dat leidt weer in enorme beleggingsverliezen.

Het zou voor ons beter zijn als zwakke landen als Griekenland uit de euro stappen. Dat is een beter begaanbaar pad dan wanneer Nederland uit de euro stapt
en ook de invoering van een nieuwe Noord-Europese euro
met een aantal sterke eurolanden zou minder kostbaar zijn dan een eenzijdige overstap naar de gulden.
amc
12 jaar geleden
Het grote nadeel is, dat degenen die medeoorzaak zijn aan deze crisis, zouden kunnen blijven zitten.

Dat zit zo: politici zijn mensen met een brede oriëntatie, maar echt veel verstand hebben ze over bepaalde onderwerpen helemaal niet.
Vooral over de financiële wereld weten ze weinig, wat weer komt doordat zij het hebben goedgevonden dat er financiële 'producten' mochten gemaakt worden, die alleen werden begrepen door hooggetalenteerde wiskundigen. Kijk, zo geef je het bestuur uit handen.

Een tweede oorzaak is, dat de politici het hebben toegestaan om de controle op het financiële systeem te verminderen vanuit concurrentie-overwegingen.
Andersom gezegd: de banken hebben de landen tegen elkaar uitgespeeld, volgens de verdeel-en-heerspolitiek.

Dat de crisis is begonnen met de bankencrisis en nu verder doorloopt tot een politieke crisis, is geheel en al te wijten aan de heren politici. Die hebben dit goedgevonden.

De *enige* oplossing is: dat politici een deel van hun macht uit handen geven, en onderbrengen bij een orgaan dat wel verstand heeft van zaken.
De discussie hierover heet: soevereiniteitsoverdracht.

Dat de politici dit niet leuk vinden, is begrijpelijk. En het geluid 'terug naar de gulden', is daar een schreeuw van.
Laat het onderzoek maar plaatsvinden, en daar zal alleen maar kunnen uitkomen, dat er voor de gulden geen plaats meer is op het wereldtoneel. En wat inhoudt, dat de heren politici een toontje lager moeten gaan zingen.

Je kan dit ook zien als dat het politieke spel toe is aan een nieuw level.
Het is uit met gezeur over een enkele persoon (Mauro) het is uit met vriendjespolitiek (banken bevoordelen, bonussen onvoldoende tegenwerken en door de rechter toch laten goedkeuren ook al is er geen geld; de elite van Griekenland niet aanpakken terwijl zij hun gestolen geld wegsluizen).

Het nieuwe level is van een hogere orde, waarbij zij toezien op beslissingsprocessen, maar daar niet meer zelf aan deelnemen.

Laat dit hun laatste schreeuw zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is het nadeel van zekerheid??