Waarom hebben we in Nederland niet gewoon de keuze uit 2 politieke partijen?

In de VS hebben we de Republikeinen en de Democraten, in Groot-Brittanie de Labour en Conservatives. Zou het onze politieke keuze vereenvoudigen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nu ja, buiten Lib-Dem, DUP, SNP, Plaid Cymry, Sinn Déin, SDLP, de Groenen, en de Noord-Ierse Alliance hebben ze in Groot-Brittannië slechts 2 politieke partijen in het parlement. (Er is daar momenteel sprake van een "hung parliament" - geen enkele partij met een meerderheid. Lijkt me een redelijke indicatie dat het aantal partijen ten minste 3 bedraagt.) En dan hebben we het niet eens over de vele partijen die geen vertegenwoordigers hebben in het Lagerhuis.

Buiten de Libertarians, de Groenen, en de Constitution Party (en de vele kleinere groeperingen als AFP, AIP, Whig, etc.) zijn er in de VS slechts 2 partijen.

De keus is makkelijker als je slechts 2 partijen hebt. De keus wordt nog makkelijker wanneer je slechts 1 partij hebt. Ik geloof dat in Roemenië ooit verkiezingen waren met 100% stemmen op dezelfde persoon. Heerlijk makkelijk stemmen tellen, lijkt me dat.

De vraag is echter, of je in zulke gevallen nog kunt spreken van een keus. Neem bijvoorbeeld de VS. Als je daar links georiënteerd bent, heb je feitelijk geen schijn van kans om vertegenwoordigd te worden, omdat de beide grote partijen toch echt rechts van het midden staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

En zou je dan willen kiezen tussen de VVD en het CDA. Of tussen de PVDA en Groen Links? Of toch liever tussen de PVV en de SP?

In ons systeem is een grotere verscheidenheid aan meningen vertegenwoordigd. Dat heeft z'n voor en z'n nadelen, maar dat ligt in onze geschiedenis verankerd.

Eenvoudiger is niet altijd beter, ons systeem past bij ons.
rose
13 jaar geleden
Zeer zeker. Uit twee partijen kiezen is veel simpeler dan uit negentien stuks.
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Absoluut. Lees de vraag nog maar eens goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Veel mensen in de nederlandse politiek zijn het niet met elkaar eens of hebben hele andere standpunten.
Daarom verzonnen ze om zelf een parij op te richten met hun eigen standpunten.
Iedereen in Nederland mag ook een eigen partij beginnen.
De keuze zou het wel makkelijker maken als er maar 2 partijen waren.
En in Amerika verschilt de manier enorm van stemmen, daar kiest 1 iemand voor een hoop andere mensen.

In Nederland kiest iedereen voor zich zelf, dat systeem is gewoon weg niet te doen in Amerika.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Groot-Britannie hebben ze er inmiddels 3, de Liberal Democrats zijn er ook nog.
De meningen in Nederland lopen nogal uiteen en zijn niet in 2 partijen te vatten.
Bovendien werkt de "verzuiling" nog steeds door in onze politieke partijen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Keuze uit twee partijen zou mijn stemkeuze niet eenvoudiger, maar veel moeilijker maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we steeds meer gebruiken uit Amerika overnemen, betekend het nog niet dat we alles al hebben overgenomen. Dit in iedergeval nog niet, maar zal zeker gaan komen als de trend zich doorzet. Het is hier nog te vroeg voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de kamer terugbrengt naar 75 of zelf 50 leden, dan breng je het aantal stemmen voor een zetel op 200.000 (ongeveer) Dat maakt het aantal partijen meteen een stuk kleiner, het debat beter en de kosten veel lager.
Probleem opgelost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland ken tvele partijen omdat we een meerpartijen bestuur kennen. In Engeland zou men zoiets een 'hung election' noemen. Mislukt; Er is geen absolute meerderheid; Dat wordt daar veruit liever gezien. Hier zou het een mislukking van verkiezingen zijn als een partij een abslute meerderheid zou hebben. Omdat we een meerpartijen bestuur hebben, heeft het ookzin om een partij op t erichten. Zodra er 3 partijen zijn, wordt het steeds lastiger om een grote partij te worden. In Nederland moet je niet extreem groot zijn om te regeren. In de andere landen wel. Daar komt het verschil vandaan: De regerings structuur.

Ik dnek niet dat de keuze makkelijker wordt: Kies je de rechtse partij die alle buitenlanders er uit wil knallen maar ook sociale diensten wil afschaffen, of kies je de linker partij die alles voor iedereen gelijk wil maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoort bij Nederland. De oudste democratie vind je bij de waterschappen. Daar waren niet twee partijen, maar een veelheid van partijen (boeren) die met elkaar moesten samenwerken. Iedereen telde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou het wel vereenvoudigen, maar heel veel mensen zouden er nadeel bij hebben omdat er geen rekening meer wordt gehouden met hun belangen. Iedere partij in de kamer vertegenwoordigt weer een andere groep in onze samenleving ;)