Zou er (al) een draaiboek klaarliggen voor de eventuele invoering van twee Euro munteenheden: 'Neuro-Zeuro'? Hoe ziet dat boek er dan uit

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een draaiboek ligt er niet , maar er zijn al meerdere grote plan B scenario's die de Europese Unie heeft klaarliggen.

Eén van die plannen is om de ECB totale bevoegdheden te geven om naar believen Euro's bij te drukken , net zoals de Fed in Amerika dat kan. Hoeveel schulden een land ook heeft , het bijdrukken maakt dat het nooit failliet zal gaan. Nu is dat nog niet toegestaan , maar een nieuwe bevoegdheid om dit wel te doen is vrij snel geregeld.

Een ander plan B is het invoeren van het European Stability Mechanism ( ESM ) . Dit plan is op 11 juli jongstleden door alle lidstaten getekend en geeft de European Union verregaande bevoegdheden die boven het belang van individuele lidstaten uitstijgt. De ESM regelt elke mogelijke bailout actie van de ECB en de legale immuniteit tegen eventuele rechtszaken tegen een dergelijke actie.

Bij een omwisseling naar Neuro's , Zeuro's en/ of D- Marken, zal het geldverkeer worden stilgelegd en mag iedere EU burgen een beperkt bedrag per dag pinnen ( Waarschijnlijk € 200 per dag ) . Dit om bankrun's te voorkomen en om te voorkomen dat iedereen geld gaat hamsteren. Vervolgens wordt in no time geld gedrukt en daar is naar verwachting twee weken voor nodig. Na invoering is er vervolgens weinig geld in omloop , de burger zal worden gevraagd zoveel mogelijk te pinnen.

Lees hier mee ( in het Engels ) over de ECM http://www.marketoracle.co.uk/Article31455.html

Toegevoegd na 2 minuten:
En hier is het complete ECM in een officieel document beschreven. http://consilium.europa.eu/media/1216793/esm%20treaty%20en.pdf

Toegevoegd na 13 minuten:
Te bewijzen is het niet of het document echt is , wel is het zo dat het bestaan van het ESM door verschillende financiËle websites bevestigd.

Toegevoegd na 15 minuten:
bevestigd wordt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens ik heb wél geld gehamsterd , vooral muntjes van €2 en kleine bankbiljetten. Ik heb geen zin om uren in de rij te staan voor mijn € 200 als de tijd daar is . Ook heb ik geen zin om met onwisselbare €50 biljetten te zitten als het wisselgeld in de winkels op raakt. Baadt het niet , dan schaadt het niet .

Andere antwoorden (1)

Ben bang van niet.

Ambtenaren en politici gaan er nooit vanuit dat hun werk verkeerd kan uitpakken.

Zou ook niet wijs zijn als ze het wel hadden en dat bekend maakte, de gehele wereldeconomie zou direct in elkaar storten.