Waarom o waarom hebben we in Nederland toch geen gekozen burgemeester?

Burgemeester Delft 79 nevenfuncties

http://www.binnenlandsbestuur.nl/nieuws/2009/03/burgemeester-delft-79-nevenfuncties.111347.lynkx

Dan zou dit soort onzin democratisch afgestraft kunnen worden.
Nu is de burgervader een soort eenmansbedrijfje dat door zijn functie een ideaal netwerk ter beschikking krijgt om freelance advieswerk te kunnen doen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Deze wordt van oudsher aangesteld per koningklijk decreet. Recentelijker is het verprutst door de PvdA.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is eens geprobeerd in Utrecht en in Eindhoven meen ik. Maar toen kwamen er vrij weinig mensen opdagen en bleek het dus niet echt een succes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het concept van een gekozen burgemeester hier in Nederland niet werkt.

Recente voorbeelden zijn Zoetermeer, Eindhoven en Utrecht.

Allemaal FAIL, werkte niet en zal niet werken ook in deze tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit kwam naar mijn idee omdat men slechts kon kiezen tussen 2 aangewezen kandidaten. Geen echte vrije keuze dus.
Het is al moeilijk mensen warm te laten lopen voor tweede kamer verkiezingen, of provinciale verkiezingen en waterschapsverkiezingen. Een burgemeester zal daarom alleen maar slechter worden als deze gekozen wordt door het volk, aangezien het volk dan moet stemmen op onbekende mensen. Om dat te verhelpen zijn grote verkiezingscampagnes nodig en dat kost geld en we zitten nu in een economische crisis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat we een fake-democratie hebben waar alles al in is vastgeld. Wij als volk mogen alleen bepalen wie de 'messengers' zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het eenvoudige antwoord is: Omdat dat in de grondwet zo bepaald is. En omdat wij met zijn allen daar niks aan willen (en moeten) doen.
Ik heb er geen problemen mee dat ik zelf mijn burgemeester kan kiezen, maar ik zit er helemaal niet op te wachten dat de gemiddelde tokkie (en daar zijn er meer van dan van mij) mijn burgemeester kiest. Dan heb ik meer vertrouwen in de koningin dan in voornoemde tokkiemensen.