Hebben de 3 speciale gemeenten van Nederland een eigen regering?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Nee gemeente hebben geen regering.

Antwoorden (1)

Nee. Omdat de eilanden zo apart van de rest van liggen, lijkt het in de prakijk wel of ze een eigen regering hebben, maar dat is formeel niet (meer) zo.

Bonaire, Sint Eustatius, Saba zijn de drie "bijzonder gemeenten" van Nederland en vormen samen Caribisch Nederland. De eilanden vallen formeel onder de Nederlandse regering. De inwoners hebben ook stemrecht voor de Tweede Kamer.

De Gemeentewet dienst als basis voor het bestuur op de eilanden, maar met enkele uitzonderingen op het gebied van bijvoorbeeld sociale zekerheid. De eilanden hebben een Bestuurscollege/eilandraad die zaken mag besluiten tot op gemeenteniveau, in tegenstelling tot een regering.