Obama Nobelprijs voor de vrede: is dat niet gewoon zijn taak?

Ik las zonet dat Obama de Nobelprijs voor vrede krijgt, omdat: "buitengewone inspanningen om de internationale diplomatie en samenwerking tussen volkeren te versterken".

Is dit niet gewoon de taak van een staatshoofd, zeker specifiek voor het staatshoofd van de U.S. Het land dat zichzelf de wereldleider acht?

Ik gun die man het wel, alleen de geloofwaardigheid van de Nobelprijs raakt m.i in het geding.

Bron:http://www.nu.nl/algemeen/2098632/nobelprijs-vrede-barack-obama.html

Toegevoegd na 20 seconden:
Vreemd, ik kan geen bron toevoegen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zo:
http://www.nu.nl/algemeen/2098632/nobelprijs-vrede-barack-obama.html

Het beste antwoord

Ik denk dat Obama misschien ooit wel eens deze prijs zou kunnen verdienen. Maar hij komt pas net kijken, laat het hem eerst maar eens waarmaken.
Wie dan wel deze Nobelprijs zou moeten krijgen, kan ik niet vertellen.

Overigens is het niet zijn taak om de Nobelprijs te krijgen, hij is wel in de positie om dit te kunnen doen. Dat geldt eigenlijk voor iedereen: je kunt van alles doen om de wereld te verbeteren, maar doe je het ook? Welnu, ik denk dat hij het prima kan doen, maar nog niet heeft gedaan.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je kunt inderdaad bij een vraag geen bron toevoegen...

Natuurlijk is het de taak van Obama. Net als het de taak is van iedere (wereld)leider. Echter is Obama iemand die zijn taak ook uitvoerd en niet net als de anderen alleen zijn eigen hachje redt en zorgt dat hij straks lekker kan rentenieren. Hij is echt betrokken en dan is een erkenning van je inspanning, een beloning daarvoor, in de vorm van de Nobelprijs niet verkeerd denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zou het heel gewoon moeten zijn, maar neem zijn voorganger eens. Alleen om het grote positieve verschil tussen deze twee te benadrukken is deze Nobelprijs meer dan terecht! De aarde staat er beter voor dankzij Obama.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus, even hypothetisch, als er vier agenten zien dat een vrouw wordt betast en slechts één agent spreekt hem hierop aan, complimenteer je dan die ene agent, of spreek je die andere drie aan op hun verantwoordelijkheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach scherp? Vergelijking gaat niet op. Bovendien zal die ene agent stellig ook namens zijn collegae optreden! Het zou een heel vreemd gezicht ijn als ze alle 4 gelijktijdig zouden optreden. Dan moet die vrouw wel heel aantrekkelijk zijn:))
Bush was nooit aan te spreken. Obama is open, moedig, kent een nieuwe politieke stijl en heeft deze Nobelprijs al verdiend v oordat zichtbare prestaties bereikt zijn. Niemand doet hem dit na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaap zacht wimmie...
Ja, ik vind het zijn taak.
Maar apart van dat: nobelprijs voor de vrede en vervolgens lokt hij een intergalactische oorlog uit door een raketaanval op de maan te plaatsen...
Ik zou andere namen kunnen bedenken die vredelievender zijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zijn taak, dat klopt, maar dan moet hij het nog wel doen... Daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord
Goede keuze en een echte stimulans om daar mee door te gaan. Je kunt goed zien dat hij de puinhopen van de oorlogszuchtige Bush probeert op te ruimen en met gewezen vijanden de dialoog aan gaat. Hij probeert de wereld harmonieuzer te maken. Ik ben voor!

Toegevoegd na 12 minuten:
Hij is president van de U.S.A. en ik vind het dan inderdaad ook zijn taak de vrede te bevorderen, maar je ziet dat hij
daar t.o.v. andere wereldleiders een initiator in wil zijn en
dat is zijn eigen verdienste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het onwaarschijnlijk dat een man als Obama, die net goed en wel president is,al zoveel voor de vrede gedaan zou hebben! Volgens mij behoort er überhaupt geen enkel staatshoofd zo'n prijs te krijgen,aangezien ze allemaal min of meer boter op hun hoofd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou eerder die Nobelprijs aan de kiezers geven die voor hem hebben gestemd en daarmee gezorgd hebben voor een werld zonder George Bush en zijn gevolg. Maar ja dat zijn misschien iets te veel prijzen.
De Nobelprijs voor de vrede is meer een politiek gebaar. Volgens Wikipedia heeft Henri Kissinger die prijs gekregen terwijl hij verantwoordelijk was voor de dood van 800.000 burgers in Cambodja.
Geen idee of Obama hem verdiend, hij vindt zelf van niet. Ik zou graag zien wat hij in die vier of acht jaar allemaal daadwerkelijk doet en na die tijd eens kijken of hij een prijs verdiend. Kijken of hij de toestand in Irak en Afghanistan weet op te lossen en dat hij zijn eigen land beter maakt, dat ie bijvoorbeeld werkelijk een algemene ziektekostenverzekering in de VS weet te regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet zijn taak. Tenminste: niet primair. Hij werkt voor het Amerikaanse volk (alhoewel ik meer de indruk heb dat de Amerikaanse president werkt voor zijn industriële geldschieters dan voor het Amerikaanse volk), niet voor de rest van de wereld. En dat goede buitenlandse betrekkingen goed zijn voor de economie en de veiligheid van Amerikanen is een goede reden om daar aan te werken maar het is zeker niet zijn taak om babysitter te zijn voor de planeet. Cru gezegd: als een oorlog in het belang van de VS is dan is het zijn taak te zorgen dat die er komt. Dat is ook een beetje de manier waarop Bush herkozen werd. Dat hij een ramp was voor internationale relaties interesseert de Amerikaanse kiezer vrij weinig. Die willen in de eerste plaats dat een president voor de VS op komt (en belasting verlaging natuurlijk) en dat deed Bush met verve.

Dat gezegd: ik zie niet waarom Obama nu die prijs heeft gekregen. Hij heeft veel leuke ideeën en is met veel bezig maar resultaat moet nog komen en hij heeft daar ook nog tijd genoeg voor. Hij is immers nog geen jaar bezig. De Gelderlander kopte dat hij de prijs heeft gekregen voor wat hij misschien ooit kan zijn. Ben ik het mee eens. Tot nu toe is zijn grootste prestatie president van de VS worden. En hoewel dat zeker niet eenvoudig is heeft hij een behoorlijke weg te gaan en ik twijfel er niet aan dat hij veel zou kunnen bereiken maar in hoeverre dat ook gebeurd..... Ik denk dat er een dikke kans is dat hij over een jaar of 2 genoeg bereikt heeft om die prijs te verantwoorden maar nu al vind ik op zijn zachts gezegd vroeg.
Ik was altijd onder de indruk dat de Nobelprijs uitgegeven werd voor prestaties... Het riekt een beetje naar hielenlikkerij van het Nobelprijs commite en gegeven dat verschillende Democratische presidenten en niet een Republikeinse president een Nobelprijs hebben gekregen zou het nog best wel eens in Obamas nadeel kunnen werken dat hij die prijs zo vroeg in zijn termijn als president heeft gekregen.