Tot hoe ver gaat men bij een antecedentenonderzoek?

Hoe ver duikt men in de familie van de desbetreffende persoon? En ook wanneer het een stiefzoon aangaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (3)

In hoeverre misdragingen van familieleden van invloed zijn op jou als sollicitant, is lastig te zeggen.
Bij ongeregeldheden binnen je familie wordt bijvoorbeeld gekeken naar het soort delict, de relatie tussen jou en het familielid en wat jullie woonplaatsen zijn. Het zal duidelijk zijn dat echt criminele familieleden het beeld van jou niet direct positief beïnvloeden. Per persoon wordt bekeken hoe de situatie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kun je zo in het algemeen niets over zeggen. Het ligt er maar helemaal aan, waar dat antecedentenonderzoek voor nodig is. Een bedrijf, dat uit concurrentieoverwegingen wil weten, wie ze in huis halen, zal een totaal ander onderzoek willen, dan b.v. de AIVD, die wil kijken of een sollicitant betrouwbaar is. Zelfde geldt voor een minister, of iemand die in het leger wil, of bij de politie gaat werken. Er zijn talloze instanties/bedrijven die zich hier mee bezighouden, en de werkwijze zal verschillen.

Het enige wat je er in het algemeen over zou kunnen zeggen is, dat als ze tijdens het onderzoek verdachte dingen tegenkomen, ze dieper gaan graven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er helemaal aan wie het onderzoek doet.
Bij sommige antecedentenonderzoeken kan de opdrachtgever vrede hebben met enkel een verklaring van onbesproken gedrag.
Maar ik neem aan dat je doelt op de A,B,C onderzoeken.

C is de minst omvangrijke. Daar zal jou werkverleden, jouw eventuele registraties bij de politie en justitie bekeken worden en hoe de samenstelling is van het gezin. Niets schokkends.

Bij B onderzoeken wordt de AIVD ingeschakeld. Dit is wat uitgebreider. Dan wordt je ook geinterviewd door een medewerker van de AIVD en deze vragen kunnen erg diepgaand zijn en best een inbreuk op je priveleventje. Dit is puur om te checken of jij geschikt bent voor een functie waarbij gevoelige informatie zit en/of dat je met (veel) geld te maken krijgt. Puur om te checken of je chantabel bent, ga je om met criminelen, gebruik je drugs etc.

A onderzoeken is helemaal binnenste buiten gekeerd worden. Als je akkoord gaat met dat onderzoek willen ze bv ook jouw bankgegevens in zien en kunnen zien. Stel ze vinden dubieuze bij- en afschrijvingen, zien dat jij geld ontvangt van een crimi oid, tja, dan houdt het op.

De uitslag van het antecedenten onderzoek is alleen : positief of negatief. Jij kan navraag doen over de uitslag. De opdrachtgever krijgt dit nooit te horen.

Ik weet niet wat de verhouding is met de stiefzoon, heb je er zelf eentje of is dat onderzoek voor de stiefzoon?
Deze zal in alle gevallen bekeken worden, maar stel dat hij crimineel is, en jij hebt daar niets mee te doen en/of geen bemoeienis met zijn duistere praktijken, dan is dat voor de C en B zaken niet doorslaggevend en kan de uitslag gewoon positief zijn.

Voor A zaken, helemaal afhankelijk van de situatie, zou dit negatief kunnen zijn, maar goed, deze A zaken krijg je alleen bij zeer informatiegevoelige taken. Denk aan officier van justitie e.d.