Hoe wordt Griekenland gefinancierd door EU?

Zijn Frankrijk en Duitsland nog steeds oneens over de financiering van Griekenland? Dit heb ik van een artikel; http://www.reuters.com/article/2011/10/07/us-eurozone-idUSTRE7953D520111007

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

ze krijgen gewoon geld van nederland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is men het nog steeds niet over eens.
Nederland wil ook niet zomaar geld geven. Men wil dat de Grieken wezenlijke veranderingen doorvoeren in hun economie, omdat het anders water naar de zee dragen is.
Volg het nieuws maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem is dat vooral Duitsland en Frankrijk de Griekse overheid hebben overgehaald om steeds maar nieuwe dure dingen te kopen (oa militair spul) om de economie in Duitsland en Frankrijk te steunen. Betalen hoefde niet, men kon een lening krijgen. Op een gegeven moment had Griekenland zoveel geleend dat men de terugbetaling en de rente niet meer kon betalen. Men schreef staatsobligaties uit om de schulden te betalen, maar toen de rente op staatsobligaties erg hoog dreigde te worden omdat men begon te twijfelen of Griekenland die wel zou kunnen terugbetalen. Toen zat Griekenland in de klem, men had geprobeerd het ene gat met het andere te stoppen. Nu moet men sterk bezuinigen en meer belasting ophalen. Het eerste is natuurlijk gemakkelijker, je gooit mensen gewoon buiten. Dat ophalen van de belasting is moeilijker. Daar komt bij dat Griekenland in feite moet exporteren om geld binnen te krijgen en ze zijn 1e veel te duur en 2e ze exporteren naast olijven, olijfolie en kaas niet erg veel.