Mag je een vlag van een land zomaar halfstok hangen?

Na de dood van Steve Jobs hebben ze bij Microsoft uit respect de Microsoft vlag halfstok gehangen. De Britse vlag hangt nog gewoon bovenin. Mag je dus niet zomaar de nationale vlag halfstok hangen?
Foto
http://www.wphome.nl/2011/microsoft-uk-hangt-vlag-halfstok-voor-steve-jobs/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel de vlag van Microsoft dat halfstok hangt, niet de Britse vlag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus, vraag verkeerd gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nederlandse vlag is niet beschermd. Je mag er dus mee doen wat je wilt. Of het gewenst, netjes en beschaafd is bepaal je helemaal zelf.
De status van de amerikaanse vlag weet ik niet, en met een microsof vlag mogen ze natuurlijk doen wat ze willen.
ronron1212
12 jaar geleden
O adriek je vergist je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet weer AdrieK! Het vlaggen met de Nederlandse vlag is ook aan regels verbonden!!

Het beste antwoord

Normaliter hangt een nationale vlag halfstok als het land in rouw is. Dat is dan afgekondigd door de overheid. Het lijkt mij dus niet wenselijk als een nationale vlag halfstok wordt gehangen, omdat je daar een signaal mee afgeeft dat de hele natie rouwt.

Toegevoegd na 1 uur:
In het geval van de Union Jack heeft het Flags and Heraldry Committee het volgende gesteld:

Vlaggen worden halfstok gevoerd in de volgende gevallen:
a. Vanaf de bekendmaking van het overlijden tot de begrafenis van de regend vorst, behalve op de dag van de proclamatie waarop de vlaggen in top worden gehesen na
de afkondiging.
b. Vanaf de bekendmaking van het overlijden tot de begrafenis van een lid van
de Koninklijke Familie, geduid als Koninklijke Hoogheid, in opdracht van de vorst
c. Op de dag van de aankondiging van de dood en op de dag van de begrafenis van de andere leden van de Koninklijke Familie, in opdracht van de vorst.
d. De begrafenissen van buitenlandse heersers, in opdracht van de vorst.
e. De begrafenissen van de eerste ministers en ex-premiers van de Verenigde
Koninkrijk, in opdracht van de vorst.
f. De begrafenissen van de eerste ministers en ex-eerste ministers van Schotland, Wales
en Noord-Ierland, in opdracht van de vorst, in principe alleen in het gebied waarvoor het geldt.
g. Op de Britse ambassades e.d. als vlaggen in het betreffende land halfstok worden gehesen, in opdracht van de chef de mission.
h. Elke andere gelegenheid waarvoor de vorst opdracht geeft.