Wat als een echtpaar in China zwanger is van hun tweede kindje, bepaald de regering dan dat die vrouw haar zwangerschap moet afbreken?

Dit nav een eerdere vraag vandaag over het feit dat Chinezen wordt geacht 1 kind per gezin te ''nemen''

Is het dan werkelijk zo dat de regering van dat land bepaald wat die vrouw met haar lichaam doet wbt haar zwangerschap?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het komt inderdaad voor. Wat ook voorkomt, is dat de overheid geen enkele voorziening biedt voor een tweede kind. En met 'voorziening' moet je ook denken aan zoiets essentieels als scholing. Verder komt gedwongen sterilisatie na het eerste kind ook voor.

Wel schijnt de eenkindpolitiek tegenwoordig wat minder strikt uitgevoerd te worden dan pakweg tien jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat wordt zo gedaan daar. Ik zag een paar jaar geleden een documentaire over een moeder die net haar eerste gebaard had en tegen haar zin gesteriliseerd werd zonder verdoving. Gruwelijk.
Twee kanttekeningen: Deze regeling (sinds 1979) betrof alleen maar de ethnische Han Chinezen in de stedelijke gebieden. De bevolking op het platte land werd en wordt met rust gelaten. En op dit moment worden twee kinderen oogluikend toegelaten in het hele land.
14 jaar geleden
Op het platteland geldt: des te meer kinderen des te beter.

Toegevoegd na 1 uur:
Regelingen daarvoor verschillen per provincie. De een-kind politiek wordt op het platteland niet toegepast omdat al die chinezen bij elkaar zoveel eten dat op het platteland iedere hand welkom is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar is je antwoord?
Het belang van het volk als geheel is inderdaad belangrijker dan het belang van het individu. China heeft in haar lange geschiedenis zoveel ellende, ziekte en honger gehad en is alom bekend, dat het totale landareaal maar een zbepaald aantal mensen in leven kan houden. Vele keren groeide de bevolking zodanig, dat ze in het ene gezin werden geboren en in het andere gezin stierven van de honger. Daar heeft men van geleerd.

In Europa kennen wij dat niet, omdat door de geschiedenis heen, de mensen alleen maar stierven. Tot ver na de middeleeuwen daalde de bevolking van europa alleen maar

Geloof niet, dat de chinezen ontevreden zijn over hun 60 jaar na Mao's uitroepen van de Cinese Republiek, maar net als hier weten mensen daar ook niet wat er m.b.t. het land en volk als totaal speelt. Bovendien hebben ook daar de meeste mensen nauwelijks enig historisch bewustzijn.

Mao heeft gekozen voor een oplossing van strikte neheersing van het de sameleving, zodat de rampen die zijn gebeurd in de periode van Dao to Mao (bijna 10000 jaar geschiedenis) worden voorkomen. Dat bereik je niet met een poldermodel. Laten wij ze de tijd gunnen hun eigen bestaan veilig te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit een documantaire gezien over China waarin in vruchtbare vrouwen op het Platteland gecontroleerd werden op een zwangerschap. Als ze zwanger waren van een 2e kind, zonder toestemming werd er inderdaad geabotteerd. Daarbij kregen ook sommige vrouwen toestemming om een 2e kind te mogen krijgen. Je zag in de documantaire ook vrouwen vluchten voor de controles.