Jazeker, bijna alle vrouwen in de wat hogere publieke functies hebben iets te maken met het feminisme, en hebben daar zeker ook wel een mening over. Kroes en Smit zullen het b.v. allebei zeer wenselijk achten, dat er meer vrouwen in topfuncties komen.

Je zou ze als gematigde feministen kunnen zien. Dat is ook niet zo bijzonder, want het extreme feminisme is er eigenlijk niet meer. "Alles went behalve een vent" (Yvonne Kroonenberg) of uitspraken over mannen, dat ze alleen maar hoge baantjes hebben, omdat ze man zijn, zijn wat achterhaalde opvattingen.

Jolande Sap was ooit wetenschappelijk medewerker van de Emancipatieraad, en organiseerde ook conferenties over feministische economie (vraag me niet om dàt uit te leggen ;-) Kroes werd in 2010 veel genoemd als de eerste vrouwelijke premier van Nederland, en men zegt ook wel dat ze de "machtigste" vrouw van Europa is.

Hoewel ik natuurlijk niet alle meningen van beide dames op een rijtje heb, zou ik mij kunnen voorstellen dat Sap een voorstander is van positieve discriminatie, en Kroes niet. D.w.z. het door de overheid verplicht stellen om een minimaal percentage vrouwen in topfuncties te benoemen.

De reden daarvoor zou kunnen zijn, dat linkse partijen graag een overheid hebben die zaken wat stuurt, en dat de VVD graag een heel kleine overheid wil, die zich niet overal mee bemoeit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neelie_Kroes
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jolande_Sap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja natuurlijk! Het zijn allebei machtige vrouwen en ze zijn voorvechters van gelijkheid tussen de seksen.