Ook als er niets in het beginselprogramma van een partij staat kun je niet zeggen dat ze in de praktijk neutraal staan t.o.v. een geloof. D66 bijvoorbeeld keert zich vaak tegen de christelijke cultuur, omdat de partij zwaar wordt gedomineerd door seculiere stedelingen. De PvdA is soms opvallend mild voor de Islam. Dat is omdat ze daar veel kiezers hopen te vinden. Het CDA is een - laat ik het zo maar noemen - protestants-christelijk geinspireerde partij, alhoewel er ook een paar moslims op de lijst stonden. Dat gaf intern de partij wel discussie, inderdaad. Misschien is de VVD van de grote partijen nog wel de meest godsdienst-neutrale partij, alhoewel ik ook daar anti-Islam sentimenten zie (om de gedoogpartner te behagen?).
Ik zag een aantal jaren terug een overzicht van geloofsrichtingen binnen de partijen, en daarbij toonden de PvdA en de VVD de beste afspiegeling van het land. Dus zowel protestanten, katholieken, niet-kerkelijken en een paar moslims als lid. Mijn gevoel zegt dat dat bij de VVD nog zo is.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste politieke partijen zijn neutraal qua religie.

De religieuze partijen zijn o.a. het CDA, SGP en de Christen Unie.

Toegevoegd na 3 minuten:
De grote partijen zoals de VVD, PvdA, Groen Links, D66, PVV, SP, PvdD hebben geen specifieke religieuze beginselen in hun partijprogramma staan en zijn dus neutraal.

Van de PVV zou je nog kunnen zeggen dat ze tegen de Islam zijn en zich in zoverre bemoeien tégen religie en in dat opzicht er niet neutraal in staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch zijn GroenLinks, D66 en de SP ook niet helemaal neutraal qua religie. Vooral D66 is uitgesproken anti- religieus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar alleen de PVV wordt weer genoemd ;-)