Waarom wordt de Gouden Koets niet verkocht?

Dat ding wordt maar één keer per jaar van stal gehaald. Als de koningin nou voortaan een ander voertuig neemt op Prinsjesdag, zodat die koets omgesmolten kan worden of gewoon verkocht wordt, dan lijkt me dat dat enorm veel geld oplevert wat goed is voor de staatskas, vooral in deze tijd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Utrecht
12 jaar geleden
Denk je nu werkelijk dat de koets van massief goud is??
Of dat er handel in zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, tradities hè. Er wordt wel steeds vaker over geklaagd (het koningshuis algemeen), maar of er uiteindelijk verandering in zal komen, ik weet het niet.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
lol @ omgesmolten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Utrecht, ik lees nu inderdaad dat dat ding helemaal niet van goud is. Maar dat ding schijnt wel 3 miljoen euro waard te zijn: http://nos.nl/artikel/185291-de-gouden-koets-een-nationaal-symbool.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is 3 miljoen nou voor de staat... Beatrix heeft zelf ik-weet-niet-hoeveel miljoen op haar spaarboekje. De koningin in een Toyota Aygo proppen haalt niks uit voor het begrotingstekort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zoverre dat het niet alleen de koets is,maar wat er bij komt kijken zoals wat er bij loopt en dan ook nog de paarden die voor de koets gespannen zijn en rondom meelopen in het circus.
Wat zal dat allemaal niet kosten voor zo'n dag? Laat haar gewoon de begroting voorlezen op t.v. net zoals ze met de kersttoespraak doet en het bespaard zo een hoop geld met al die poespas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een leuk !idee ! En op de snor fiets ! Het is al geschreven . Het is niet altijd goud wat blinkt. Er zit een laagje goud kleur over heen .en ja daar zit wat goud in . Ach ik vind de traditie ook wel leuk . Misschien wil de koningin ,of straks W A er straks wel van af ,al die moeilijke tekst :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat kroon juwelen dat zou wel wat opleveren ,maar die gouden koets brengt alleen rariteiten waarde op .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij komt niet meer door de APK.

Het beste antwoord

Nee, die wordt nooit verkocht. daar is geen sprake van.
De koets was ooit een geschenk van de Amsterdamse bevolking voor koningin Wilhelmina.
de traditie van de gouden koets en prinsjesdag hoort bijelkaar.
Hij is niet van massief goud hoor, maar van Javaans teakhout. Hier en daar is ie wel versierd met bladgoud.
Hij zal, ondanks dat wel veel geld opbrengen. maar dat is niet veel in vergelijking met wat er nodig is in dit land.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gouden_Koets_(Nederland)

Toegevoegd na 4 minuten:
Er is nu commotie over de koets vanwege een "fout"paneel erop. Onder anderen SP-Kamerlid Harry van Bommel en GroenLinks-Kamerlid Mariko" vinden dat het verwijst naar de koloniale tijd en de nadagen van de slavernij. Toen was een dergelijke afbeelding heel gewoon. Nu herinnert het ons aan een gruwelijke periode in de Nederlandse geschiedenis", schrijven de ondertekenaars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat hij niet verkocht word omdat hij traditioneel gebruikt word. Veel mensen leggen bij de link prinsjesdag de gouden koets.

Ik ben het trouwens wel met je eens hoor. Beetje onnodig voor 1x per jaar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een erfstuk en was een cadeau van de Amsterdammers, dat is niet aardig om te verkopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist was een cadeautje, ik meen voor Whilhelmina.....of toch Emma.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, toch Wilhelmina lees ik hieronder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik dacht Emma, maar twijfel ook, daarom had ik het er niet bij gezet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is Wilhelmina.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, ik ben ook maar een mens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook ;)
De koets is niet van goud gemaakt, hij is goudkleurig. Omsmelten is onmogelijk. Afgezien van enkele details. De koets behoort tot een traditie. Het cadeau van Amsterdam aan ons koningshuis heeft voor een ander bovendien minder waarde, er hangt geen herinnering / geschiedenis aan. Maar het zou een prima idee zijn de koets vaker van stal te halen. Hoewel dat misschien ook weer een bak met geld per keer kost. :o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op Marktplaats zal de gouden koets misschien een half miljoen opbrengen. Daar zul je wel een fietsenstalling voor een bejaardenhuis van kunnen bekostigen. Als je zou berekenen hoeveel meer steun van de bevolking de gouden koets de overheid opbrengt per jaar en daarmee bijvoorbeeld belastinginkomsten vermeerdert, zal je wel op een paar miljard per jaar uitkomen, schat ik zo.

Lijkt mij dus niet zo'n goede deal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Gouden Koets op martplaats! Haha.. leuk idee..!