Heeft Bill Clinton destijds Osama Bin Laden kunnen stoppen?

Ik heb dit laatst ergens gehoord, maar wil hier wel meer over weten. Het schijnt dat Clinton (voor 11/9) precies wist waar Bin Laden was maar niet heeft kunnen ingrijpen door rechtszaken en dreigementen. Hoeveel is hiervan waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is altijd achteraf-gepraat. OBL was jarenlang minder slecht, omdat hij de Russen uit Afghanistan wilde hebben, en dat wilden de Amerikanen ook.

Wat de Amerikanen zich nooit gerealiseerd hebben (nog steeds niet), is dat Amerikanen buiten de Westerse wereld niet worden gezien als "Robin Hood" die de wereld verbetert, maar eerder als aasgier die de rest van de wereld zijn wil met geweld en onderdrukking door wil duwen. En omdat we hier in Nederland ook bij die Westerse wereld horen, zien wij dat (liever) ook niet zo.

Osama BL heeft van die sentimenten gebruik gemaakt, en wel op een manier waarop Amerika dacht dat het niet kon: een aanval, in eigen huis, op een onverwacht moment, met eigen wapens.

Pas vanaf dat moment werd Bin Laden als terrorist gezien, daarvoor was hij iemand met invloed in de Arabische wereld. En het is niet ongewoon dat dubieuze personen met invloed door het westen in het zadel worden geholpen (te blijven).

In de tijd van Bill Clinton was Bin Laden geen issue. Dat was de tijd van Kosovo, en eerder Bosnië. Gedoe in Afrika. Onrust in voormalige Rusland-staten. Bin Laden was actief in landen waar oliepijpleidingen liepen (nog steeds), die moest je daarom niet tegen je in het harnas jagen.

Bill Clinton had alle aandacht nodig voor een grote affaire in eigen land. Iets met sigaren en stagaires.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat in elk geval waar is is dat Osama Bin Laden en Al Qaeda tijdens de Russische bezetting van Afghanistan door de CIA zijn ondersteund met geld, training, wapens en logistieke middelen. Je kunt je nauwelijks voor stellen dat de CIA die 'investering' uit het oog is verloren. Het is dus denkbaar dat ook ten tijde van Clinton men wist waar OBL en A-Q zich schuilhielden, maar om onduidelijke redenen niets met deze informatie deed. Maar dan kom je op het schimmige terrein van samenzweringstheoriëen en die zijn er rond 9/11 , OBL en de regering Bush al meer dan genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven beschreven hadden ze hem bij de kladden kunnen grijpen toen hij nog hun bondgenoot was.
Ik heb later in een documentaire nog gezien dat kadaffi (over de spelling zijn hier al vragen gesteld en beantwoord)
had aangeboden hem te grijpen maar dit aanbod werd afgeslagen. Helaas geen link voor jou en mij.