Hondenbelasting werd bedacht in de middeleeuwen. In die tijd bestond er nog hondsdolheid en ook gaven de vele honden heel wat overlast. Mensen bezaten hondenkarren, voornamelijk de armen maakten daar gebruik van. Om de ziektes te bestrijden en om overlast tegen te gaan, werd hondenbelasting geheven. De hondenbelasting is gebleven, ook toen hondsdolheid naar de achtergrond verdween en toen de hondenkarren allang verdwenen waren. Zwerfhonden zien we in Nederland ook niet echt meer…

In 2009 besloten 6 vooruitstrevende gemeentes om voortaan geen hondenbelasting meer te heffen. In verschillende gemeentes is het bezit van honden dus helemaal gratis.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In de Gemeentewet is vastgelegd welke belastingen door gemeenten geheven mogen worden. Paardenbelasting en kattenbelasting vallen daar niet onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn maar een paar paarden-eigenaren en er zijn vele honden-bezitters, snap je het al?

Steel een paar euro van élke energie-betaler dan heb je toch een mooie bonus voor één energie-directeur...

Dat is de wet van de grote aantallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, mooi gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja alleen naar verhouding schijt zo'n paard in een keer wat een hond in een maand schijt.....en wij maar dokken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja he jasper :] echt een hele berg!
In de telegraaf stond dat ze ermee bezig waren.
Aangezien mensen paarden tegenwoordig veel meer voor vrije tijd gebruiken.

hier een discussie erover :
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paarden poepen niet op de stoep dus heeft niemand last van paarden (in dat opzicht althans).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet zeggen dat ik het wel asociaal vind. Als hondenbezitter word je geacht het op te ruimen tegenwoordig worden er overal bakken geplaatst. Maar als paardenbezitter kan je hele plakaten laten liggen. Zoals ik het begrepen hebt komt het omdat paarden planten eters zijn en hun stront op die manier minder stinkt en eerder verteert. Honden eten voornamelijk vlees dus stront van een hond stinkt veel meer en duurt veel langer voor dit verteert.