mag je je ook identificeren met een kopie van je identiteitskaart?

ik heb sinds vorig jaar een id kaart maar ik wil hem niet kwijtraken. mag je je ook identificeren met een kopie van voor en achterzijde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (5)

Nee, natuurlijk mag dat niet, een kopie is makkelijk te manipuleren en bovendien mis je de meeste echtheidskenmerken die een echte identiteitskaart bevat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, dat is geen rechtsgeldig middel. Om 2 redenen: een kopie mist de echtheidskenmerken en is dus makkelijk te manipuleren en punt 2: Kopie maken van een legitimatiebewijs is verboden. Staat erop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verboden? Dat hoor ik voor het eerst! Maar als ik een fiets wil huren maken ze toch ook een kopie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Maar dat mag officieel niet. Alleen als daarvoor een wettelijke verplichting voor bestaat. Op het (oude) rijbewijs is het zelfs nog te lezen. Lees anders hier even: http://www.goeievraag.nl/vraag/kopietje-paspoort.35493
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat je er eigenlijk geen kopie van mag maken,maar waarom wordt het dan toch gedaan als je een telefoonabonnement wil afsluiten of je werkgever die ook een kopie wil hebben?
Als je dit niet toestaat dan krijg je geen abonnement en naar werk kun je ook fluiten.
Ook hotels maken vaak een kopie van je ID bewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@maria, precies, het gebeurt gewoon. Maar heel officieel is dit in strijd met de wet bescherming persoonsgegevens. Je kan er wel bezwaar tegen maken, en als je het zelfs tot een rechtzaak zou komen, zou jij in het gelijk worden gesteld. Maarja, wie heeft daar zin in als je een abonnement wilt afsluiten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zou onze regering er een wet van moeten maken dat het voor winkeliers,werkgevers enz... verboden zou moeten worden om een kopie te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat een werkgever en provider helemaal gelijk hebben in het maken van een kopie... Zo kan je tenminste controleren of je niet aan een of andere illigaal een abonnement of werkplek verschaft... Is hun goed recht...
Een kopie van uw identiteitskaart, is geen geldig identiteitsbewijs. De echtheidskenmerken die op het originele document zijn aangebracht kunnen op een kopie niet worden gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de praktijk wordt het soms geaccepteerd door agenten. Ik werk met psychiatrische patienten met een harddrugsverslaving, die voortdurend hun ID kaart kwijtraken of verkopen. Wij geven hen een kopie mee en bewaren de echte. Op de kopie staat het nummer van onze instellingen, agenten kunnen bij een evt. aanhoudingen bij ons verifieren of het een geldig legitimatiebewijs is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn uitzonderingen. Dat geld hoop ik niet voor de vrager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is inderdaad een extreem voorbeeld, maar het gebeurt in de praktijk maar al te vaak dat agenten bij overtredingen het goedkeuren. Soms vragen ze er dan een pinpas of ander pasje bij waar je naam ook op vermeld staat. de politie mag ook niet zonder verdenking of zonder dat je wat misdaan hebt om je ID vragen, dus in de praktijk heb je hem dus ook weinig nodig.
(afgezien van binnen Europa de grenzen over te gaan e.d.)
Nee, het mag niet. Dit is omdat er op je kopie sommige echtheids bewijzen niet te zien zijn.
Maar de praktijk wijst uit dat politie en andere overheidsinstellingen een kopie wel als het ware gedogen.
Soms vraagt een politieagent dan vervolgens wel om een ander pasje met je naam om het aannemelijker te maken dat je echt degene bent van het ID kopietje.

echter blijkt dat je je op straat maar weinig hoeft te identificeren. Op straat mag dit bijvoorbeeld alleen voor:

verkeerstoezicht (bijvoorbeeld als een fietser door rood licht rijdt);
handhaving van de openbare orde (de veiligheid is in het geding);
opsporing van strafbare feiten.

maar in principe als je dan geen geldig Identiteitsbewijs hebt ben je wettelijk strafbaar.