als de euro "wellicht "valt", is er dan direct nieuw/ander geld beschikbaar of moeten we het dan een tijdje zonder geld doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou als dat gebeurd kunnen we maanden niet pinnen worden winkels geplunderd; kortom het einde van de wereld is er niets bij. Alsjeblieft denk even zelf na.

Antwoorden (6)

de euro blijft, tot er eventueel iets anders is. Geld is er toch bijna niet: slechts 5-10% van alle geld bestaat niet alleen maar als cijfers op een bankrekening.
Een alternatief is er overigens al: kijk maar eens op www.noppes.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de euro valt niet.
er zijn nu problemen, dat stabiliseert.
ander of nieuw geld is niet aan de orde.
zonder geld zullen we niet zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de euro valt, betekent dat niet dat de euro wordt afgeschaft. In 1923 devalueerde de Rijksmark ook tot ongekende laagte. Dat kan in theorie ook gebeuren met de euro.

De Belgische frank was eerst ook onderverdeeld in centimes en de Nederlandse cent werd in 1984 afgeschaft.

Als de euro dus valt, dan betekent het gewoon dat eerst de munten verdwijnen en dat bijvoorbeeld een brood 10 euro kost. Daarentegen wordt je uurloon i.p.v. 5 euro per uur nu 30 euro. Het geld wordt gewoon minder waard. Je spaarrekening met 1000 euro is opeens waardeloos.

Dat is de reden waarom mensen hun spaargeld in goud omzetten, omdat goud normaliter zijn waarde behoudt. Ook zijn er mensen die hun geld omzetten in de Zwitserse frank die in een paar maanden tijd 25% in waarde gestegen is, doordat mensen euro's en dollars omzetten in deze 'harde' munt.

Als men beslist om een gedevalueerde euro op te waarderen, dan haalt men gewoon een aantal nullen af van het bedrag. Dit is een paar jaar geleden gebeurt in Turkije:
- 1933 — 1 dollar = 2 Turkse lira
- 2007 — 1 dollar = 1.260.000 (oude) Turkse lira = 1,26 nieuwe Turkse lira

Ook kan beslist worden om de euro af te schaffen. Dan wordt er een operatie op touw gezet, zoals we hebben gezien bij de invoering van de euro. Omdat het ondoenlijk is om in ieder land weer een andere munt in te voeren, ligt een groot fiasco op de loer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja best een goede vraag hoor ,de euro wordt gewoon relatief minder waard (inflatie) grondstoffen en produkten worden dan duurder .ja er wordt ook wel heel stil aan een nieuwe € gedacht ,dan voor Nl Duitsland en ?maar het is een taboe om daar over te spreken in de politiek . Men weet het ook niet meer ,men zet nu in op behoud Vd € zonder het echte probleem te kunnen oplossen ,dus dweilen met de kraan open ! Ach misschien zijn het gewoon groei stuipen van een nieuw Europa , maar het zou inderdaad ook heel anders kunnen aflopen maar daar wil niemand nog van weten (officieel dan)maar kijk naar de goud prijs , de Zwitserse frank ,de mensen die er geen vertrouwen meer in hebben zetten hun geld om in die middelen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel veel economen gaan ervan uit dat de Eurozone in de huidige vorm niet lang kan blijven bestaan, hoe je het ook probeert op te lossen.
Misschien komt er een Noord- en een Zuideuro of de bankroete landen gaan naar hun oude valuta terug. Ik denk dat de invoering van een nieuwe valuta wel gepland en georganiseerd kan worden zodat niemand zonder geld zit.
Maar ook de "rijke" EU-landen raken door de bankenreddingen (onder meer) steeds dieper in de schuldenspiraal en vroeg of laat komt een dag dat ook zij bankroet zijn.
In zo'n situatie kan het nuttig zijn om wat voorraaden in huis te hebben. Hoe dit precies uitpakt hangt ook ervan af of wij op zo'n moment in een inflatie of een deflatie verkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik acht het een reëel scenario dat de euro valt, en als dat gebeurt zal het met een grote klap zijn. Als je dat tevoren bekendmaakt krijg je immers ogenblikkelijk gigantische geldstromen, die de hele maatschappij ontwrichten. Ook in 1945 werd alle geld in één keer ongeldig verklaard, en werd er noodgeld uitgegeven. Zogeheten tientje van Lieftink. Daarna kon je je oude geld inwisselen, maar als het een hoog bedrag was moest je daar wel een goed verhaal bij hebben. Veel zwart geld is toen 'verdwenen'.
Details weet ik ook niet natuurlijk, wel voorzie ik dat het een gigantische operatie wordt, met veel kansen voor opportunisten en zwendelaars. Dus ook voor de banken. Jan met de pet draait er voor op.
En begrijp je nu waarom de goudprijs zo hard is gestegen? Mensen met veel geld hebben liever goud (en zilver en diamanten) in de kluis thuis, dan ontspringen ze straks de dans.
teusvh