waarom is er zoveel gedoe over de HOEDJES op prinsjesdag?

overal zie je weer foto´s verschijnen en discussies over wie het mooiste, apartste of whatever hoedje draagt op prinsjesdag. waar komt dat nou vandaan?

http://www.telegraaf.nl/video/prive/article4843221.ece

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan het publiek dat normaliter alleen naar programma's van buitengewoon discutabel allooi volgt en er toch geen touw aan kan vastknopen allemaal er ook een beetje plezier aan beleven. (Ga ik maar niet bij de antwoorden zetten, want dat gaat me ongetwijfeld een hoop minnetjes opleveren ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond de hoed van Ronald Plasterk de mooiste. En Mei Li Vos had een leuk jurkje aan.

Het beste antwoord

Ok, laten we aannemen dat het Erica Terpstra was die de hoed introduceerde, nadat ze naar de Engelse paardenrennen was geweest. Vraag blijft waarom er zoveel *gedoe* is over de hoedjes.

Persoonlijk denk ik dat het hele hoedjesgebabbel er is om de serieuze ondertoon van prinsjesdag wat te verzachten én om modejournalisten ook nog een verzetje te geven. Zo heeft RTL Boulevard ook nog wat te berichten!

Tenslotte is prinsjesdag toch een ritueel. Een koningin in een gouden koets hoort bij het ritueel. Het bestijgen van de troon. Het lezen van de rede voor heel Nederland. De hoedjes zijn toegevoegd aan dat ritueel en maken het nog even wat specialer. Niet teveel zeuren dus over de hoedjes. Ze maken mede dat prinsjesdag een andere dag is dan andere dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het overgewaaid is uit Engeland naar aanleiding van "A day at the Races" in Ascot op de Royal Ascot Racecourse in Berkshire, England
Dit evenement staat bekend als het beroemdste race-evenement ter wereld. De aandacht van de pers gaat echter meer uit naar de kleding (met name de hoeden) dan de races. Het is dan ook een echt society evenement. Bepaalde gedeeltes van het terrein zijn alleen toegankelijk voor mensen die zich aan een strikte dress-code houden. Hoeden zijn verplicht, net zoals een pak voor de mannen. Vrouwen mogen geen blote schouders tonen en zijn verplicht een hoed te dragen. Net als op prinsjesdag zie je op Ascot de meest vreemde en aparte creaties. Normaliter kom je alleen in dit gedeelte (the Royal Enclosure) als je geïntroduceerd bent door een lid. Om toegang te krijgen moet minimaal 530 pond worden neergelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
En ik denk, dat die twee evenementen, waar beide de vrouwen exotische hoeden dragen, helemaal niets met elkaar te maken hebben. Heb je ook een onderbouwing?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik heb meegemaakt dat Ascot begin 80er jaren nieuwswaardig werd op de Nederlandse televisie en grote indruk maakte op Nederlandse dames in het algemeen. Ik heb vele zomerfeestjes meegemaakt waar de dames hoedjes droegen.
Het dragen van zulke opvallende hoeden op Prinsjesdag is een zeer jonge traditie. Nog helemaal niet zo lang geleden zaten er immers alleen maar mannen in de statenzaal.

"„Eén grijze massa”, was het oordeel van Erica Terpstra toen ze pas gekozen Kamerlid in 1977 naar de Troonrede ging luisteren. Er waren 21 vrouwen in de Tweede Kamer gekozen, maar in de Ridderzaal droegen er precies drie een hoed, weet Terpstra nog: „De majesteit, iemand van het corps diplomatique en ik.” In Leiden, waar Erica Terpstra (tegenwoordig voorzitter van NOC*NSF) studeerde, is het dragen van een hoed bij officiële gelegenheden heel gewoon. Dus vroeg ze zich af: „Als je in Den Haag op Prinsjesdag geen hoed draagt, wanneer dan wél?” Door haar toedoen heeft het dragen van hoeden op Prinsjesdag een grote vlucht genomen. De Nederlandse hoedenfabrikanten varen er wel bij. Terpstra: „Nu de mannen nog.”"
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Door haar toedoen heeft het dragen van hoeden op Prinsjesdag een grote vlucht genomen. De Nederlandse hoedenfabrikanten varen er wel bij. " Hoe valt dat te bewijzen? De koningin (Juliana) droeg toentertijd een Tiara. Koningin Beatrix is degene die de ´hoedjestrend´ begon. Nederland heeft geen traditionele kledij voor Prinsjesdag zoals Engelse koningshuis dat wel heeft, daarom is Beatrix vrij om te kiezen wat ze draagt. Koningin Juliana droeg voornamelijk tiara’s tijdens Prinsjesdag, maar toen Beatrix koningin werd, namen de vrouwen uit het parlement haar liefde voor hoedjes al snel over. Erika Terpstra deed er nog een schepje bovenop door te kiezen voor extreme en/of bizarre hoedjes. In het verleden gold het als onbeleefd om een opvallender of grotere hoed dan de koningin en de prinsessen te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk verhaal ; ben geneigd te denken dat er een grote kern van waarheid inzit. +1
Nee, niet overal zie je hier discussies over. Op dit soort momenten wordt het verschil gewoon duidelijk gemaakt tussen oppervlakkige roddelblaadjes en kranten die hun vak wél serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat een zeer belangrijk onderwerp is,dus dat moet uitvoerig behandeld worden! Deze hoedendraagsters geven daarbij tevens aan:Voor ons bestaat er geen crisis,dat is alleen voor het gewone volk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1! Stelling: De afmetingen van de hoeden is recht evenredig met de staatsschuld.