In Nederland is een kamerlid onschendbaar voor datgene wat hij in de kamer (tweede en eerste) zegt (zie de bijgevoegde link) dus niet voor wat hij buiten de kamer zegt. Dit is geregeld in Artikel 71 van de grondwet; "De leden van de Staten-Generaal, de ministers, de staatssecretarissen en andere personen die deelnemen aan de beraadslaging, kunnen niet in rechte worden vervolgd of aangesproken voor hetgeen zij in de vergaderingen van de Staten-Generaal of van commissies daaruit hebben gezegd of aan deze schriftelijk hebben overgelegd.". Dat beperkt de onschendbaarheid.

De onschendbaarheid is er omdat de regering en volksvertegenwoordiging zich tijdens een overleg niet geremd moeten hoeven te voelen om vrijuit hun mening te geven over een onderwerp. Overigens betekent de onschendbaarheid alleen dat men niet strafrechterlijk vervolgd kan worden voor wat men zegt. Daarnaast is er nog de kamervoorzitter die vanuit zijn of haar rol kamerleden tot de orde kan roepen als een kamerlid zich verbaal misdraagt. Mooi voorbeeld is de "Doe normaal man" sketch van een paar jaar geleden tussen premier Rutten en de heer Wilders.

Als het overleg is beeindigd zijn ze net zo schendbaar als u en ik.