Vroeger heette het Saksen-Coburg-Gotha. Dit kwam door een Duitse dynastie, dat in de 18e eeuw diverse landen regeerde (o.a. België, Portugal). Een zoon van een van die heersers trouwde destijds met koningin Victoria en gaf zo zijn Duitse naam door aan het koningshuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vanaf 1840 was de familienaam Saksen-Coburg-Gotha.

De zoon van hertog Ernst I, Albert, trouwde op 10 februari 1840 namelijk met koningin Victoria van het Verenigd Koninkrijk. De familienaam was daarmee weliswaar Saksen-Coburg-Gotha, maar het land werd nog bestuurd door het Huis van Hannover tót het overlijden van Victoria in 1901.

Volgens de officiële website van de Britse monarchie is de enige Britse monarch van het Huis van Saksen-Coburg-Gotha koning Edward VII, die negen jaar regeerde, van 1901 tot 1910. Koning George V verving de Duits-klinkende naam in 'Windsor' tijdens de Eerste Wereldoorlog, in 1917.

Op 17 juli 1917 stelde George V: 'Hierbij verklaren wij en kondigen wij aan, vanuit onze koninklijke wil en autoriteit, dat vanaf de datum van deze Koninklijke Proclamatie ons Huis en gezin zal worden omgevormd tot en bekend zal staan als het Huis en de Familie van Windsor, en dat alle nakomelingen in de mannelijke lijn van onze grootmoeder koningin Victoria die onderdaan zijn van dit Rijk, anders dan vrouwelijke nakomelingen die zullen trouwen of getrouwd zijn, ​​de genoemde naam van Windsor zullen dragen...'

Elke toekomstige Britse monarch kan de familienaam weer veranderen, zonder rekening te hoeven houden met de naamsveranderingen die George V en Elizabeth II ingevoerd hebben. Zo zou prins Charles, wanneer hij monarch is, de koninklijke familie bijvoorbeeld "Mountbatten" kunnen gaan noemen.