Waar kan je een corupte agent aangeven?

???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je het zeker weet! Als het alleen een vaag vermoeden is, of een emotie, dan help je die persoon naar zijn grootje met je beschuldiging. En dan druk ik me nog mild uit. Als het echter een goed gefundeerd vermoeden of feiten hebt, meld het dan bij de politie. Stuur bv een brief aan de korpschef met 'vertrouwelijk' er op. Met je naam en toenaam, anonieme brieven hebben zij niets aan. Als agenten ergens een bloedhekel aan hebben, dan is het wel aan foute collega's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het zeker weet en je kan het aantonen, dus niet een vermoeden of een waarschijnlijkheid, dan kan je dit zeker (sterker nog MOET) je dit aangeven. Hou je echter een lulverhaal op, dan zijn er korpsen die het beleid hebben dat er direct aangifte tegen je wordt gedaan van smaad.

Het beste antwoord

Je kunt twee wegen bewandelen.
Je kunt een klacht indienen bij de politie zelf, dat doe je door naar het betreffende politiekorps toe te stappen. Op de website van het betreffende korps staat hoe je dit exact kunt doen. Let er dan goed op dat het e.e.a. schriftelijk word vastgelegd en dat je daar een afschrift van krijgt. Kies je ervoor om een brief te schrijven, zorg dan voor een kopie en vraag om een ontvangstbevestiging.
Als de klacht door hen niet naar tevredenheid word behandeld kun je je tot de ombudsman wenden.

Ook kun je je wenden tot de Rijksrecherche, zij zijn, zeg maar, de politie van de politie. Ze kunnen onafhankelijk onderzoek doen naar het functioneren omdat ze geen banden en relatie hebben met de politie.

Zwart-wit gesteld kun je zeggen dat de Rijksrecherche alleen in actie komt als er sprake is van ernstige misdragingen (strafbare feiten waar doorgaans een hechtenis op volgt) van een overheidsfunctionaris.

Lees meer over de mogelijkheden bij de genoemde bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit kan bij elk politiebureau in Nederland.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tevens zou ik kunnen bellen met Meld Misdaad Anoniem. 0800-7000
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom krijg deze persoon een min ?
Deze antwoord lijkt mij correct.
Aangifte doen tegen een agent/agente kan hier in Nederland niet.
Je kan slechts een klacht bij het desbetreffende politiekantoor indienen tegen deze agent/agente.
Wanneer je met het uitkomst van dat onderzoek niet tevreden bent, kunt u een klacht indienen bij de nationale ombudsman.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel belangrijk dat je deze agent aangeeft.Een politieagent hoort een voorbeeld voor onze maatschappij te zijn. Zoals eerder gezegd meldmisdaadanoniem of ga naar het politiebureau waar deze agent werkt of schrijf een anonieme brief. Ook bestaat er een kliklijn.Sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste lijkt me dat - als je er heel zeker van bent en het ook kunt bewijzen - dat je dan een (desnoods anonieme) brief schrijft naar de betreffende korpschef. En een brief (of een afschrift daarvan naar de officier van justitie (het arrondissementsparket) van de rechtbank in de stad van het betreffende politiekorps.

Dan kan de rijksrecherche de zaak verder onderzoeken.

Hieronder kun je vinden waar ze gevestigd zijn

In elke stad waar een rechtbank staat, heeft het Openbaar Ministerie zijn eigen kantoor: het arrondissementsparket. De negentien arrondissementsparketten zijn verschillend van grootte en hebben elk hun eigen karakter.

Bij de arrondissementsparketten werken Officieren van Justitie, parketsecretarissen en niet-juridische medewerkers onder leiding van een hoofdofficier van justitie. De negentien lokale OM-kantoren kennen grofweg eenzelfde organisatorische indeling.
12 jaar geleden
Bij wie je precies moet zijn weet ik niet. Volgens mij de ombudsman. ook de politie heeft iemand boven zich staan. en dat je zoiets wilt melden is alleen maar goed omdat een hoop mensen dat niet durven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het best kun je drie dingen doen om er zeker van te zijn dat de aangifte in die zaak van corruptie die zaak serieus behandeld wordt.

Schrijf alles wat je weet in een brief en stuur die naar het ministerie van binnenlandse zaken.

En stuur een afschrift van die brief naar het ministerie van justitie.

Onderbouw wel heel goed wat je beweert en overleg zo mogelijk afschriften van bewijsstukken. Maar..nooit je oorspronkelijke bewijsstukken meesturen, dus..

Daarna stuur je ook een afschrijft naar de misdaadjournalist Peter de Vries die voor jou de zaak een beetje kan volgen en voor jou de vinger aan de pols kan houden.

Aldus heb je de grootste kans dat de kwestie uitputtend behandeld wordt..

Groet,

Ton