Wat moet er gebeuren om van een republiek een koninkrijk te maken?

En zijn er niet al te lang geleden koninkrijken ontstaan op deze manier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor al dit soort vragen verwijs ik het liefst naar Machiavelli.

In beginsel beginnen alle samenlevingsvormen als een groep mensen die nut van elkaar hebben. Het eerste nut is natuurlijk voortplanting, voorbeeld is natuurlijk de Sabijnse maagdenroof.

Vanuit dit idee ontstaan ideeën die later als theorie het best onderlegt worden met de theorie van de "Survival of de Fittets" van Herbert Spencer, na lezing van de "Origin of species" van Charles Darwin.

Uiteindelijk onderscheidden bepaalde personen/groeperingen zich van de rest door inzicht, rechtvaardigheid of strijdvaardigheid.
Uiteindelijk kregen zij zoveel aanzien/macht dat dezen als vooraanstaande personen heel groot aanzien verkregen en mede dankzij belanghebbende rond hen, daar schijven de meeste geschiedenisboeken niet over, verheven werden tot alleenheerser. Al naar gelang de behoefte (belangen) van de tweede lijn werd de familielijn verkozen tot gezaghebbend met titels als tsaar, koning e.d.
De tweede lijn hield altijd een slag om de arm, voor het geval hun posities zwakker zouden worden door zo'n machtspositie van een bevoorrechte familie.
Waar echter geen rekening mee werd gehouden, was dat het volk bepaalde aanhankelijksgevoelens kon gaan ontwikkelen voor de positie van die families die de macht hadden toegeworpen gekregen door de aricrotatie.

Ergo het bij toeval verworven koningschap werd of beschermd door de belangen van de aristocratie (wat feitelijk tot onderdrukking leidt) of door de macht van het volk (een gevoel van vrijheid).

Raar maar waar is dat in Nederland na de Napoleonistische tijd de Nederlandse aristocratie, de toenmalige Staten Generaal die geheel uit rijken bestond en hun vrienden, graag een koning wilden, ondanks het mislukte experiment van Napoleon met zijn broer.
Dit koningsgeslacht moest komen uit de familie van de aanleiding tot de dood van Johan van Oldebarnevelt, indirect van de moord op de gebroeders de Wit en veronachtzaming van het feit dat Nederland ook wel was ontstaan zonder de mislukte veldslagen van Willem van Oranje en broers. Pas later werd het nageslacht van Willem succesvol al deed Marnix niet wat de Staten Generaal had gevraagd bij Nieuwpoort. Namelijk het uitschakelen van het piratennest Duinkerken.
Spanje had het naast dit strookje land gewoon te druk met andere oorlogen tegen alle echt grote staten van Europa.

Dat een monarchie in het zadel geholpen door de aristocratie leidt tot repressie moge duidelijk zijn uit de begintijd van onze monarchie,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat een monarchie in het zadel geholpen door de aristocratie leidt tot repressie moge duidelijk zijn uit de begintijd van onze monarchie, die over het algemeen bekend staat als de slechtste periode van onze democratie. Een dreigende opstand en een grondwetswijziging van de liberaal Thorbecke (toen liberaal -liber betekent vrij waaronder ook een begrip als emancipatie geschaard- was) leidde vervolgens tot een omslag, waarin het koningshuis koos voor een tot heden durend charmeoffensief naar de onderdanen.
Zij hadden eindelijk ook Machiavelli gelezen. Ook kunnen koninkrijken beginnen met geweld uit republieken. De macht en de titel op zo'n wijze veroverd is echter vaak niet duurzaam.
De Romeinen waren in beginsel een koninkrijk, maar verwerden tot een republiek dat verantwoordelijk was tot de superstaat die Rome daarop werd. Persoonsverheerlijking en extravagante rijkdom leidde echter weer tot het ontstaan van bovenstaande cyclus.
Helaas minder succesvol dan de daar aan voorafgaande republiek.
Deze cyclus herhaalt zich ook in Nederland. De zelfverrijking van groepen mensen na de Tweede Wereldoorlog en de opkomst van door beleggers (de nieuwe aristocratie) op niets ontziende wijze op winst aangestuurde bedrijven (moderne koningen) zorgen op termijn voor destabilisering van de democratie. Want de winst gaat voor alles, net als bij de oude kasteelheren van na de Romeinse stabiele tijd (Pax Romana).
En de koning? Iets ceremonieels alvorens zichzelf ceremonieel te benoemen. Ik weet dat dit allemaal controversieel is, maar met jou vraag heb je mij uit de tent gelokt. Wat je hierboven leest is een interpretatie van de geschiedenis zoals ik die beschouw en niet zoals die tot nu door velen is beschreven. Het is een interpretatie die ik nog niet ben tegen gekomen. Als er auteurs zijn die mij voorgegaan zijn dan verneem ik het graag. De datum van deze internetpublicatie is de datum van de vastlegging van mijn inspiratie 19 april 2013. Mijn bronnen zijn divers en raadpleegbaar. Internet en de bi liotheek bieden daarin voldoende ondersteuning.

Andere antwoorden (1)

Ik ken op dit moment niet één republiek wat een koninkrijk is geworden, anders om menig.

Voor het oprichten van een koninkrijk heeft men een leider nodig die het voor elkaar krijgt de grondwet te wijzigen en zichzelf als staatshoofd uitroept.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergeet je eigen land Theo: http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/politiek-overheid/onstaat-koninkrijk.423131#1441447
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ontstaan van het koninkrijk Nederland noem ik niet vrij recent, België is zelfs jonger maar dat is niet ontstaan uit een republiek maar door afscheiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is Spanje het land dat nog niet zolang geleden het koninkrijk heeft hersteld, dit is op een democratische wijze gebeurt, ze hebben gewoon het koningschap hersteld na het verdwijnen van Franco die door steun van Duitsland en Italië in het zadel was geholpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt toch echt zelf dat je geen één koninkrijk kent wat eerst een republiek was. Wat de vraagsteller verstaat onder 'niet al te lang geleden' is mij niet bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spanje is internationaal gezien nimmer een republiek geweest, ze hebben het gezag van Franco nimmer erkent daar deze niet op een legale wijze aan de macht was gekomen, leden van het koningshuis waren ook slechts verbannen, dank hierbij aan het huwelijk van prinses Irene die van de troon moest afzien omdat ze huwde met een mogelijke opvolger van de Spaanse troon, Spanje is dus echt een koninkrijk gebleven ook tijdens de dictatuur van Franco.