Was Ethiopië wel of geen kolonie?

Ik heb gehoord dat Ethiopië het enige land in Afrika is dat nooit gekoloniseerd was? Maar ik heb ook gehoord dat Ethiopië een Italiaanse kolonie was. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Nee, Ethiopië is echt het enige Afrikaanse land dat nooit gekoloniseerd werd door het westen. Het heeft wel een tijd onder Italiaans bestuur gestaan, van 1936 tot 1941, maar dat was geen kolonisatie, alleen een bezetting.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe wil je in dit verband kolonie definiëren dan?
Amadea
13 jaar geleden
Bij de kolonialisering in de 17e en 18e eeuw nam het land dat het andere land in bezit nam het tot volledig eigendom. De oorspronkelijke bevolking had er niets tegen in te brengen, ze moesten de andere taal spreken en hun waardevolle producten en specerijen laten uitvoeren.
Toen Nederland in de Tweede Wereldoorlog onder Duitse bezetting stond waren wij toch ook geen Duitse kolonie?

Andere antwoorden (3)

Misschien dat je hier kunt vinden wat je zoekt,
hier staat te lezen dat Ethiopië geen kolonie was!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Keizerrijk_Ethiopi%C3%AB
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Tot aan de Tweede Wereldoorlog stond Ethiopië bekend onder de naam "Abessinië", hoewel Ethiopië reeds voor die tijd de officiële naam is van het land. Ethiopië of Abessinië was nooit gekoloniseerd geweest door een vreemde mogendheid, al was er wel een Portugese invloed door hun handelsreizen.

Italië viel in 1935 Ethiopië aan en wist het Ethiopische leger in 1936 te verslaan. In 1941 werd Ethiopië door de Britten op de Italianen veroverd en werd het weer onafhankelijk."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethiopi%C3%AB

Dus het is nooit een kolonie geweest, maar wel een tijdje bezet door de Italianen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de Tweede Wereldoorlog heette Ethiopië 'Abessinië'. In 1935 viel Italië Ethiopië aan en Ethiopië werd een kolonie van Italië. Een kolonie is een land die je hebt verovert, als het eerst een vrij land was. In 1941 werd Ethiopië door Engeland veroverd en toen was het weer een vrij land.

De laatste keizer van Ethiopië was Haile Selassie. Keizer betekent vorst van het land. Na hem kwam Mengistu Haile Mariam. Hij was president, dit betekent leider van het land. Na een oorlog tussen Ethiopië en het land Eritrea nam Meles Zenawi de macht over. Door Zenawi werd Eritrea een vrij land.