Waarom besluit de overheid dat 2 vliegtuigen bijvoorbeeld belangrijker zijn dan de hulpverlening en onderwijs?

Zorg en onderwijs, zijn, zeker nu, lijken mij, de belangrijkste dingen die er zijn. Toch wordt er gigantisch op bezuinigd. Maar ondertussen koopt de overheid nog steeds wel 2 JSF toestellen, TEST toestellen.

Oftewel, de overheid vind het belangrijker om vriendjes te zijn met het buitenland, dan het land zelf overeind te houden. Dit terwijl juist nu de overheid ons moet helpen overeind te komen van hun fouten (oke ook die van de banken en de woningmarkt).

Maar, waarom?
En waarom blijft de bevolking dit accepteren?

Toegevoegd na 22 minuten:
Voordat de admins besluiten dat dit teveel leidt tot een opstand. Dat is mijn bedoeling niet!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is nogal gemakkelijk om te roepen dat geld voor defensie beter anders besteed kan worden maar dan vergeet je toch dat de wereld geen Utopia is. Er zijn genoeg mensen, organisaties en landen die maar wat graag alles wat we hier hebben kapot willen maken. Als je niet bereid bent om je belangen te verdedigen moet je het niet vreemd vinden als anderen je aan de kant zetten.
De opkomst van terrorisme is daarbij slechts 1 probleem. We kunnen wel wachten tot ze hier komen en ze arresteren nadat ze iets opgeblazen hebben maar we kunnen ook ter plekke proberen zo'n organisatie te ontmantelen. Op de lange termijn levert dat minder schade op.

Onze luchtmacht is hard aan vervanging toe en de f-35 is het modernste betaalbare toestel beschikbaar. De Typhoon is bv net zo duur maar technologisch domweg de mindere. Economische motieven blijven natuurlijk wel mee spelen. Verder heeft Nederland meegedaan met de ontwikkeling van de f-35. Er is veel geld geïnvesteerd om mee te mogen kijken in de Amerikaanse ontwikkel keuken. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft daar ook flink van kunnen profiteren dus zomaar zeggen dat het weggegooid geld is gaat niet. Wanneer het bedrijfsleven een dergelijke impuls krijgt is dat ook goed voor de werkgelegenheid en de economie in het algemeen. Daarbij zijn er heel wat bedrijven die voor een fors deel draaien op defensie (Thales is een bekende maar denk ook eens aan horeca in de buurt van een basis). De aanschaf van nieuwe toestellen heeft dus niks te maken met vriendjes blijven maar alles met het vervangen van de verouderde f-16 toestellen (in productie sinds 17 augustus 1978 en de ontwikkeling begon in de jaren 60) en voor je een nieuwe luchtvloot koopt wil je wel eerst een paar toestellen proberen lijkt me.

Overigens: onderwijs en gezondheidszorg zijn al met afstand de grootste kostenposten van de Nederlandse overheid. Defensie is wat dat betreft maar een kleine speler en Nederland besteed relatief naar het overheidsbudget maar weinig aan defensie. Je kan niet al je gemeenschapsgeld in slechts 2 ministeries gaan pompen. Daarvoor is er toch echt te veel te doen. Je wil immers kunnen gaan slapen zonder bang te hoeven zijn voor oorlogshitsers en andere gekken in de wereld en je wil kunnen rijden over wegen zonder dat het asfalt je om de oren vliegt. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ze hebben vliegtuigen nodig voor het moment dat wij het niet meer accepteren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voel ik een opstand aankomen? :)
Je bent vast nog jong, maar er leven in Nederland nog steeds mensen die zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Die laatste is nog maar 66 jaar geleden geëindigd en kostte bijna een kwart miljoen Nederlanders het leven.

De vraag is niet: "Willen we beter onderwijs of willen we de JSF?" Vrijheid en zelfstandigheid van ons land komen altijd op de eerste plaats; al het andere heeft tweede prioriteit.
Je hebt immers niets meer aan onderwijs wanneer Nederland door buitenlandse troepen wordt bezet.

Niemand heeft de illusie dat het Nederlandse leger (inclusief de JSF) buitenlandse troepen buiten de landsgrenzen kan houden, maar je moet in elk geval een behoorlijke bijdrage kunnen leveren aan de verdediging van je eigen land.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is waar wat je verteld. Klaarblijkelijk wordt hier niet meer over gesproken in het onderwijs. Jonge mensen zijn voor het grote part niet geïnteresseerd in hetgeen men overleefde. Voor hen zijn de verhalen van leven en/of dood niet veel meer waard dan een gewoon computerspelletje.
Pieter2011
12 jaar geleden
Tja, ik heb zelf (gelukkig) nooit een oorlog meegemaakt, maar als je het nieuws een beetje volgt realiseer je je dat de kans op een volgende wereldoorlog heel reëel is. Triest maar waar. Iedereen zou op school tijdens de lessen een paar goede docu's moeten zien over de 2e WO, vind ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk vind ik dit soort vragen een beetje onzin. Want het is geen vraag maar een mening. Ondanks jouw antwoord, zal de vraagsteller heus wel blijven vinden, dat ons belastinggeld naar zorg en onderwijs moet, en niet naar de JSF. Een + voor je antwoord.
Pieter2011
12 jaar geleden
@mesher Ik ben met je eens dat de vraag nogal suggestief is, maar vond toch dat ik een tegengeluid moest laten horen. Niet omdat ik zo'n "rechtse bal" ben (nou ja... een klein beetje dan), maar omdat het in de hele wereld onrustig is én het economisch slecht gaat. De geschiedenis toont aan dat dat "gevaarlijke tijden" zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou je hoeft tegenwoordig helemaal geen rechtse bal te zijn hoor, om te vinden dat dat hele kleine beetje geld dat naar Defensie gaat wel verantwoord is. Dat was in de jaren 70 wel anders. De tijden zijn veranderd. Groen Links is helemaal niet meer tegen de NAVO, en steunt buitenlandse militaire missies. Prima! Als ik dat allemaal zo zie en hoor, dan denk ik altijd: "hoe zouden b.v. Andrée van Es, Saar Boerlage en Ina Brouwer daar nu tegenaan kijken?". Zouden ze nou nooit eens de behoefte hebben om toe te geven, dat ze wel heel veel onzin hebben verkondigd in het verleden? ;-)
Pieter2011
12 jaar geleden
Nee hoor mesher, dat heet "voortschrijdend inzicht". Nieuwe tijden, andere opvattingen. Maar opvallend is wel dat je de dametjes er niet meer over hoort.
Laten we voorop stellen dat de economische crisis niet zozeer veroorzaakt is door de regering, als wel door de hebzucht van mensen, individuen die hun eigen belang voor dat van anderen gesteld hebben: Banken die voor bonussen werken, mensen die steeds grotere huizen gekocht hebben, welke ze in werkelijkheid alleen konden houden zonder ooit een cent af te lossen, en dus met torenhoge schulden huin hoofd niet boven water konden houden. Dat is de echter oorzaak van de crisis: Slechte hypotheken die afgesloten zijn omdat banken winst wilden maken en mensen een zo groot mogelijk huis wilden kopen.

Regeren is lastige keuzes maken. Echter, als je hier kijkt: http://www.prinsjesdag2010.nl/miljoenennota/huishoudboekje_van_nederland zie je dat er in Nederland 7,6 Miljard euro uitgegeven wordt aan defensie, als geheel. Vergelijk dat met 68,6 miljard aan de zorg en 62 miljard aan sociale zaken en werkgelegenheid en 33,6 miljard aan onderwijs en je zal moeten concluderen: De overheid geeft wel degelijk prioriteit aan de zaken die jij noemt. Echter, je kan niet zonder eigen leger ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het volksbelang voor het individueel belang gaat. Echter, over volksbelangen wordt verschillend gedacht. De huidige regering is het gunstigst aan de belangen van het bedrijfsleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de hele geschiedenis van de mensheid is naar mijn mening de veiligste en fijnste plek om te leven:
West Europa - Scandinavië tussen na de Koude Oorlog en nu.
Dat is een heel klein stukje aarde in een heel kort tijdsbestek. Het is niet realistisch te veronderstellen dat dit zo blijft. En dan kunnen de populistische sentimenten makkelijker de kop opsteken, zoals nu al gebeurd in vele Europese landen.
Of wat als Rusland besluit Estland te bezetten? Daar moeten we iets tegen kunnen doen. Het is niet alleen egoïstisch om op de VS te vertrouwen voor onze defensie, het is ook dom. Want was als het verder bergafwaarts gaat met de VS en de isolationistische sentimenten in de VS de overhand krijgen?
Vergeet niet: aan het begin van de Tweede Wereldoorlog waren er grote demonstraties in de VS om hun regering op te roepen het die Europeanen zelf uit te laten zoeken.
Pas toen Pearl Harbor werd aangevallen begaf de VS zich openlijk in de oorlog.