Kan Nederland uit de europese unie stappen terwijl ze de euro behouden?

ik vraag me af of het mogelijk is dan Nederland uit de Europese Unie stapt terwijl we de euro behouden. En, zo ja.. kunnen we dan nog steeds profiteren van de voordelen die de europese unie bied?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja, Nederland zou in principe uit de EU kunnen stappen en wel de euro als wettig betaalmiddel kunnen behouden. Dan krijg je een soortgelijke constructie als nu in Caribisch Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba), waar de Amerikaanse dollar de officiële munteenheid is.

Maar nee, dan verliezen we heel veel voordelen. We hebben dan nog wel de euro, maar we kunnen niet meer meepraten over het Europees financieel beleid. Daarmee worden we compleet afhankelijk van de rest van de EU zonder mee te kunnen praten. Niet handig dus, volgens mij.

Ook verliezen we dan andere voordelen, zoals bijvoorbeeld uit in de Verdragen van Schengen. Dat betekent weer controles van personen- en goederenverkeer aan de grenzen. Dat geeft vertraging en kan ervoor zorgen dat transporteurs bijvoorbeeld gaan kiezen voor een haven in België (Antwerpen) in plaats van Rotterdam. Dus negatief effect op de economie.

Kortom: Nederland uit de eurozone, maar nog wel binnen de EU is realistischer dan Nederland helemaal uit de EU. Dat is een forse stap terug in de geschiedenis. Uit de EU, maar nog wel de euro is totaal onrealistisch, want dan geef je de financiele controle compleet uit handen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, de EU is een gezamenlijk verbond met een gezamenlijke munt en vele andere 'extra's'. Mocht nederland uit de EU stappen, dan krijgen we een nieuwe, nederlandse munt. De Euro is alleen voor EU landen, al kunnen we, net zoals in Turkije, wel de Euro accepteren als muntstuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In turkije accepteren ze de euro wel veel in vakantie gebieden omdat ze daar veel europeanen komen, maar als je gewoon in een stad bent of dorp waar weinig toeristen komen dan hoeven ze geen euro's, want dan moet je weer geld gaan betalen om het te veranderen in Lira's.