Moet ELKE cartoon kunnen?

Deze vraag is naar aanleiding van het bericht op NU.NL
http://www.nu.nl/algemeen/2073552/om-vervolgt-ael-om-cartoon-op-website.html

Persoonlijk vind ik van wel, omdat ik vind dat iedere mening geuit moet kunnen worden. Wat mij betreft kan een cartoon zeer onsmakelijk zijn, maar is het belachelijk dat er een rechter aan te pas moet komen om te beoordelen of een cartoon wel of niet mag. Waar zzijn we dan mee bezig? Elke tekening kan wel beledigend zijn voor bepaalde groeperingen. Straks mogen belgenmoppen ook niet meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verbieden van die belgenmoppen zou ik overigens terecht vinden......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zou ik jammer vinden. ik heb eens heel veel lol gehad in een belgisch cafe. Die moppen die de belden over nederlanders vertellen vind ik ook erg leuk.
Zo heeft elk volk vooroordelen over een ander volk. Engelsen met moppen over Schotten en Ieren, Duitsers over Oostenrijkers, etc. etc.

Het beste antwoord

Ja Elke cartoon moet gemaakt kunnen worden
Nee niet elke cartoon hoeft door mij bekeken te worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Zo is het, en niet anders.

Andere antwoorden (5)

Ik vind van wel. We leven in een democratisch land.
waar we gelukkig de vrijheid van meningsuiting hebben.
Wel vind ik dat het niet mag aanzetten tot haat of ook maar iets met kinderporno van doem mag hebben.
Voor de rest denk ik... Sla de pagina om als het je niet aanstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn criterium is de bedoeling van de cartoon. Alleen maar provoceren is imo geen doel. Als je een shockerende cartoon maakt, maar wel met het doel om een discussie te ontlokken vind ik dat wel gerechtvaardigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas wordt de vrijheid van meningsuiting vaak misbruikt voor politieke doeleinden en om doodordinair haatzaaien te rechtvaardigen. Als ik met behulp van cartoons keer op keer een bepaalde bevolkingsgroep op een zodanige manier afschilder dat de wat minder genuanceerd denkende medemens op een gegeven moment gaat denken 'zo zijn die mensen', ben ik dan bezig met humor? In de jaren 30 werden op die manier de joden door bepaalde 'cartoonisten' neergezet. Ik denk dat daar de scheidingslijn tussen 'vrijheid van meningsuiting' en 'haatzaaien' zit. Verbieden van dergelijke cartoons vind ik zelf ook weer te ver gaan, ik ben van mening dat zelfs 'Mein Kampf' vrij beschikbaar moet zijn.

In ieder geval zou de gevestigde media, die voor publicatie van foto's en cartoons toch al een voorselectie maakt, wel hun verantwoordelijkheid moeten nemen en gewoon geen aandacht moeten besteden aan humorloze, haatzaaiende cartoons. Gelukkig doet men dat ook wel al. En ach, zo'n flauw plaatje op een website die alleen door het CIDI en AEL wordt bezocht, ik kan daar echt niet wakker om liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artikel 1 van de grond is er nu eenmaal, en met rede. Als alle cartoons (of welke uiting dan ook) per defenitie zouden kunnen. Zouden antisemititische or rasistische cartoons met louter de motivering van haat gewoon moeten kunnen. En in dat geval zeg ik nee niet alles kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Een cartoon zaait geen haat, maar geeft misschien wel de haat van iemand een kans om zich te vertonen.
Shockeren moet zeker kunnen, want dat is het doel van veel creativiteit. Ook Rembrand schilderde uit uitsteken van de ogen van Samson met rondspattend bloed. Op een zeker moment groeien mensen over de haat heen en dan verdwijnen de cartoons vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om een cartoon het gaat mij om de beeld vorming die bijv. tijdens de apartheid ten toon werd gespreid t.a.v. van de negers die niks met mening maar met onderdrukking te maken heeft. en daar een voorvloeisel van is veel meer dan een oprecht uiten van een ideologie of mening
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dan is beeldvorming over domme blondjes dus ook strafbaar. Immers, het geeft uiting aan onderdrukking van de vrouw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou er ooit gelooft gaan worden dan vrouwen met blond haar infirieur zijn aan alle andere mensen en dat haat en onderdrukking daarvoor nodig is en duiruitvoortvloeiend haatzaaiende propaganda in de vorm van cartoons zou komen, ja die beelvorming is er nu nog niet, ze worden wel is als dommer versleten net als de belgen maar of daar diepe haat en minachting aan ten gronslag ligt betwijfel ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artikel 1 (punt a dacht ik) moet zo snel mogelijk weg.
Een wijs man beledigt niet en een onwijze kan mij niet beledigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dan kom je in een stroom van subjebtiviteit. wie voor de een wijs is is voor de ander dwaas en visa versa
We moeten geen dingen door elkaar halen.

Natuurlijk zijn er uitingen die tegen de wet ingaan: terecht verbieden die handel.
Denk aan kinderpornografische afbeeldingen bijv.

Maar een reclame met een juffrouw in lingerie, zoals dit thans speelt, wordt door gelovigen als shokkend ervaren, maar druist op zich tegen geen enkele wet in. (Ook ik had liever een halfblote jongen gezien dan een halfblote meid, maar dat doet niet terzake). Ik vind dat die relie-moraalridders moeten worden genegeerd.
Alle niet expliciet verboden zaken moeten niet kunnen worden aangekaart via de rechter.

Geschokkeerd zijn, of beledigd zijn is geen voldoende reden om zaken te blokkeren of aan de rechter voor te leggen. Als je dat wel doet, komt de maatschappij tot stilstand. Een voorbeeld: in hotel in Thailand kun je wel je was laten doen, maar er mogen geen heren-onderbroeken in de was, want dat schokt de wasjuffrouw. Belachelijk!

Bovendien zijn, degenen die zo maklkelijk laten beledigen zo hypocriet als de p@@@.: funda’s (islam en christendom) mogen roepen dat alle joden en homo’s aan het gas moeten of van 20 hoog naar beneden moeten worden gegooid, maar die groepen zijn wel ontzet als Madonna een act brengt die hun niet zint of als er een beetje provocatieve reclameuiting is of als er een boek uitkomt met een kritsche kanttekening (Salman R.)

Nee hoor, iedereeen moet vrijheid van meninguiting tot het einde verdeigen. Alle cartoon's meoeten dus kunnen als ze niet tegen de wet ingaan.

Kijk onderstaande link (sterke aanrader)

http://video.google.com/videoplay?docid=6379618149058958603